Izmir, Turkije - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Gillis - WaarBenJij.nu Izmir, Turkije - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Gillis - WaarBenJij.nu

Izmir, Turkije

Door: Gillis

Blijf op de hoogte en volg Gillis

01 April 2009 | Turkije, Izmir

Beste familie en vrienden.

Ik ben alweer zes weken op zee met Hr.Ms. Rotterdam. Deze keer zijn we naar het zuiden gegaan en varen in de Middellandse Zee. Ook de Johan de Witt is er bij. Dit is het jongere zusterschip van de Rotterdam. Het doel van de reis is deel te nemen aan een aantal internationale oefeningen. En dan vooral oefeningen waar de schepen voor zijn gebouwd: vervoer van materieel en mensen naar een inzetgebied. En dit kan zijn om te vechten, maar ook bijvoorbeeld hulpverlening bij natuurrampen.

Het eerste havenbezoek was Toulon in Frankrijk. Er is kort geoefend met Franse en Nederlandse landingsvaartuigen. De Franse marine is geïnteresseerd in de landingsvaartuigen waar Nederland mee opereert.
Vanuit Toulon werd de steven gewend naar Sicilië. Daar zijn de circa 200 Nederlandse en Belgische mariniers aan boord gekomen die mee zullen doen aan de oefening bij Turkije. Maar er was ook tijd om de stad en omgeving te verkennen.
En dan gaat het beginnen. Op weg naar de Turkse kust. En aangezien er tussen Turkije en Griekenland nogal eens onenigheid is over de territoriale wateren, is het voor ons ook voorzichtig opereren. Want met de Turken oefenen betekent dat alles wat bij Griekenland hoort verboden gebied is. Wellicht beter gezegd: verboden zee! En als je de atlas erbij pakt, zie je dat een aantal Griekse eilanden op minder dan een paar mijl voor de kust liggen.
Ook de eerste Turkse haven aangedaan, Aksaz. Dit is een marinebasis, de bekende badplaats in de buurt is Marmaris. Er was voor ons busvervoer, dus met een half uur van het schip in de stad. We hebben goed weer gehad tijdens dit havenbezoek. En toch wel bijzonder om te zien dat dit deel van Turkije niet veel verschilt van onze Westerse steden. Ook zijn in deze periode de Turken aan boord gekomen, circa 120 man. Dus het werd gezellig druk aan boord.

En dan is het tijd om te doen waar we voor zijn. Er is wederom een scenario opgesteld waarbij er onenigheid is tussen een aantal landen. Dit is gelegen in een deel van Turkije aan de kust vlak bij Kusadashi. Eerst is een politiek deel van de oefening, maar uiteindelijk moeten de mariniers, zowel Turks, Belgisch, Nederlands en Engels, worden ingezet. Want ook de Britten nemen deel aan de oefening met schepen zoals de Rotterdam en ook een helikoptercarrier. Bijzonder om zoveel grote schepen zo dicht voor de kust te zien. Niet alles verliep even vlot, maar daarvoor worden ook dit soort grote oefeningen gedaan. Maar het resultaat mag er zijn en de internationale en Nederlandse staf waren erg tevreden over het resultaat. Ook voor de Turken is het een succesvolle oefening, voor hen vooral om op zo grote schaal met andere NAVO bondgenoten te oefenen.

We kunnen terug kijken op een goede vaarperiode. Dit deel is nu afgesloten met een havenbezoek aan Izmir. Een grote stad, toeristisch. Een grote boulevard waar we een hele middag lekker in de zon hebben gezeten. Want na hard werken is ontspanning ook een onderdeel van ons leven. Voor de gehele bemanning ook lekker om weer eens voet aan wal te zetten. Na deze haven gaat de reis verder. Meer oefeningen en havenbezoeken. Maar dat is voor de volgende keer.

Groet Gillis

  • 01 April 2009 - 20:01

    Lia Wijs:

    Hallo gillis.
    Wat leuk om weer eens wat van je te horen en te zien Wij willen je nog bedanken voor de leuke kaart.wij hopen dat alles goed met je gaat.Ik heb louis nog even gezien maar ik had jammer genoeg geen tijd voor hem want ik was aan het werk.Hij zag er goed uit,volgende keer beter.Veel lieve groetjes van jos en lia

  • 01 April 2009 - 20:22

    Coby De Beer:

    Hoi Gilles, leuk weer eens wat van je te horen. En je bent dus al weer een tijdje op zee voor je werk. Je zit nu in een mooi gebied geloof ik, ik heb even gezocht op internet. Ik wens je nog een goede tijd. Groetjes van mij en Gerth.

  • 01 April 2009 - 20:22

    Louis:

    dag meneer! mooi verslag! enne nu ben je alweer opweg naar je volgende bestemming! pas goed op je zelf!en doe rustig aan! tot volgende maand! xxxxxxxxxxxL

  • 02 April 2009 - 05:41

    Cees De Ridder:

    leuk, gillis, zo'n verslag. voor jou de realiteit, voor mij leest het als een mini-avonturenboek. bijzonder moet het zijn om op zo'n manier turkije en turken te ontmoeten. het ga je goed.....

  • 02 April 2009 - 06:39

    Kim:

    Hoi Buur
    Leuk om wat meer over je werk te horen, hoe je ook internationaal werkt, natuurlijk weet ik dat ergens wel, maar nog niet zo een kijkje in de keuken van de Marine tot dusver gehad.
    Hier op de gracht alles ok, Louis hangt soms eenzaam uit het raam;-).
    De bomen lopen uit en in Artis is het een drukte van belang en het is weer heerlijk toeven op terrasjes, ben al 2x keer naar Zandvoort geweest met Judith, wij gaan 10 april nog even naar Praag voor mijn verjaardag.
    groetjes je buuf

  • 02 April 2009 - 11:48

    Jannie En Klaas.:

    Hallo Gillis. Leuk weer wat van je te horen. Zoals je zult begrijpen, interesseert het militaire leven mij altijd nog wel. Wij wensen je eem goede vaarten hoepenlijk straks een goede thuisreis. Jannie en Klaas.

  • 02 April 2009 - 13:11

    Henk Meijer:

    Hallo Gillis,
    Wat is het toch weer erg leuk om zo weer Iets van je te horen
    Nu voor Louis is het al weer over de helft want we tellen de dagen af hoor .
    Nu de lieve groeten uit je haven plaats Den Helder Henk Meijer
    PS: wat word jullie nieuwe huis mooi

  • 03 April 2009 - 08:03

    Tanja:

    Ha Gillis, Fijn weer wat van je te horen; een interessant bericht.
    Ik denk dat het af en toe dik genieten is (daar geven de prachtige foto's blijk van), maar ook dat er momenten van gemis zijn. Goed dat er vele manieren zijn waarop je met je Louis in contact kunt komen.
    Heb hem een paar maal geprobeerd te bereiken, maar dat lukte niet. Ga nog wel eens in de herkansing.
    Voor nu: goede vaart, succes in alles wat je doet.
    A big hug van Tanja.

  • 03 April 2009 - 15:28

    Harry:

    Hallo Gillis,

    Hoe de boel een beetje heel:-).....en mocht je nog assistentie nodig hebben in het oplossen van technische problemen dan staat de deur natuurlijk open. Goede reis.

    Mvg,
    Harry Lijzenga

  • 05 April 2009 - 13:49

    Margreet:

    Hoi Gillis,

    Bedankt voor je kaart !

    Goed om iets van je te horen. Ik heb het weer met veel plezier gelezen.
    Geniet ervan en pas goed op jezelf en ik hoop dat je ook van van mooi weer
    genieten kan. Dikke kus, Margreet.


  • 07 April 2009 - 13:38

    Betty De Vetten:

    hallo gillis

    het is dan wel werken maarje geniet wel van alles.Ik lees je mails met veel plezier.Je blijft ze toch sturen al ben je straks niet meer mijn buurman.Louis zie ik steeds heen en weer scooteren naar de nieuwe woning,heeft het vast heel druk.Verder gaat hier alles ok,met veel herrie van de bouw van de buren,eind april is het klaar.Gillis werk ze en geniet vooral,tot begin Mei BETTY

  • 07 April 2009 - 13:41

    Betty De Vetten:

    nog bedankt voor je kaarten.was ik nog vergeten.

  • 08 April 2009 - 22:50

    Alexa:

    Hoi Gillis, Wat een avontuur! Ik had nog gehoopt dat je even naar een neef van mij in Italie zou willen gaan om hem mijn groeten over te brengen...
    Maar je sjeest een eind weg en het kost vast heel veel als je zelf eventjes een lus wilt maken.
    Hier gaat het wel rustig aan, maar in de vriendenkring wat zwarte momenten.
    De crisis hebben we geloof ik net getrotseerd en Jos en ik zijn veel in Frankrijk bezig om mijn huis verder op te knappen. Dat lijkt wel een Herculeswerk!
    Jammer dat we geen haven hebben. Je zou een schip wat moeten ombouwen om de Dordogne op te kunnen varen!!
    Ga je nu Griekse en Turkse vrienden krijgen? En kennen die elkaar dan? Ben je een doorgewinterde diplomaat aan het worden?
    Wanneer ben je weer terug? Ben benieuwd!
    Groetjes van Alexa en Jos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillis

Here I write all my travels on land and at sea. At this time I am serving for UNTSO in the Middle East.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 33182

Voorgaande reizen:

09 Mei 2014 - 24 Mei 2014

UNTSO

18 December 2005 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: