Durres in Albanie - Reisverslag uit Durrës, Albanië van Gillis - WaarBenJij.nu Durres in Albanie - Reisverslag uit Durrës, Albanië van Gillis - WaarBenJij.nu

Durres in Albanie

Door: Gillis

Blijf op de hoogte en volg Gillis

23 April 2009 | Albanië, Durrës

Familie en vrienden,

Inmiddels al weer op zee. Waar zijn we nu weer geweest? Een bijzondere haven dit keer, Durrës in Albanië. Maar voordat we daar ten anker gingen eerst nog een oefening gehouden.

De voorgaande week na vertrek uit Constanta via de Bosporus door Istanbul gevaren. Het was overdag en mooi weer, dus genoten van de zeer bijzondere omgeving en de skyline van Istanbul. Daarna door de Griekse wateren naar Albanië.
Hier een oefening gehouden met de Albanese marine en luchtmacht. Voor ons bijzonder, maar zeker voor de Albanezen. Albanië is sinds 1 april 2009 lid van de NAVO. Dus de eerste maal als NAVO partners een oefening houden. Dit alles vond plaats in de Baai van Vlore, circa 60 mijl ten zuiden van Durres.
Verder was de oefening voor de Rotterdam zoals anderen, landingen uitvoeren met mariniers op een eiland voor de kust samen met Albanese strijdkrachten. Maar wij hadden voor deze periode ook een team van de EOD aan boord en zij hebben daadwerkelijk allerlei explosieven van voorgaande oorlogen geruimd.
Ook was er een uitgebreid medisch team aan boord. Dit in het kader van oefenen en samenwerken. U kunt zich voorstellen dat het niet tot daadwerkelijke inzet is gekomen voor de medici, maar voor hen van groot belang om ook dit mee te maken. En bij daadwerkelijke inzet is er al enige ervaring opgebouwd.

En dan is er een bezoek aan Albanië voor de bemanning. De haven van Durrës is voor de Rotterdam niet diep genoeg en daarom ten anker. Nu is dit voor de Rotterdam niet zo een probleem, want we hebben meerdere landingsvaartuigen aan boord die voor transport naar de wal kunnen zorgen.

Op maandag 20 april was er een ceremonie bij het monument van LKOL Lodewijk Thomson. Wie is dat? Een Nederlandse militair die op 15 juni 1914 bij de verdediging van Durrës is omgekomen. Hij is waarschijnlijk de eerste militair vanuit Nederland die op vredesmissie is gestuurd. Hij is door de Nederlandse regering naar Albanië gestuurd om het pas een aantal maanden onafhankelijke Albanië te steunen bij het opzetten van een politiekorps. Het is niet helemaal duidelijk door wie hij is doodgeschoten. Uiteindelijk is de missie niet geslaagd, maar dat vooral omdat vlak daarna de 1e Wereldoorlog uitbrak. Maar deze Thomson wordt door de Albanezen hoog geacht vanwege zijn inzet voor Albanië en daarvoor ook de ultieme prijs heeft betaald.
Tik in een zoekmachine op internet Thomson en Albanië in en u kunt er veel over lezen.

Daarna was er nog een middag om in Durrës te wandelen en te genieten van mooi weer. Albanië is een van de armste landen van Europa, maar collega’s vertelden dat er al veel is veranderd. De Nederlandse marine is eerder in Durrës geweest. Ik heb gewandeld en daarna genoten van de plaatselijke keuken in een goed restaurant.
Sommigen van ons zijn naar de hoofdstad Tirana geweest en vertelden van een vriendelijke bevolking en een bijzondere atmosfeer. Een kort bezoek aan een bijzonder land.

En dan nu op weg naar een volgende haven. Daarna zal in het begin van mei Den Helder weer worden aangedaan. Maar daarover later meer.

Groet Gillis

• 23 April 2009 - 19:18

Alexa:

Hallo Gillis, Dank voor je mail! Momenteel zit ik in Frankrijk te verbouwen, vandaar dat ik je niet uitgebreid kan antwoorden, want ik mail bij kennissen. Maar ik wens je alvast een goede tijd toe, samen met Jos.

• 23 April 2009 - 20:32

Tanja:

Hoi Gillis, Net terug van verjaardag kleinzoon Mick en tref je bericht aan. Het is leuk op dee manier een beetje met je te kunnen meeleven.
    Het ga je goed.
    Big hug Tanja.

• 23 April 2009 - 21:27

Jannie En Klaas:

Hallo Gillis.
    Leuk om te lezen wat je tijdens deze reis allemaal weer meemaakt en natuurlijk alles wat je te zien krijgt zoals in Albanië. Wij wensen je verder een goede reis.
    Groetjes Jannie en Klaas.

• 24 April 2009 - 06:22

Flip En Baukje:

Beste Gillis,

Leuk om je belevenissen te volgen. En dat we vanuit NL al zo lang geleden op vredesmissie gingen, vinden we leuk om te horen. Alle goeds en groet, Flip en Baukje

• 24 April 2009 - 06:35

Phil:

Hoi Gillis
    Zoals altijd heel leuk te lezen over de gebeurtenisen aan bord van de Rotterdam! Zal blij zijn als wij weer je mooie lach veilig terug in Amsterdam zullen zien.
    Ik ook veel op reis. Woensdag terug uit Denver, en meteen door naar Antwerp voor een meeting, gisteren terug. Vanmiddag naar Brighton tot maandag avond, dan Oxford. Ben pas vrijdag 1 mei weer in Amsterdam. Geen konninginnedag voor mij. Hoop dat jullie daar aan bord konninginnedag kunnen vieren.
    groetjes, Phil

• 24 April 2009 - 07:02

Corry En Harm:

Hallo Gillis,

We hebben je verslag gelezen van de reis tot nu toe.Jij beleeft wel heel wat; een echte globetrotter.Maar binnenkort weer thuis.
    De laatste loodjes, dus.
    Veel sterkte en wellicht tot ziens op je moeders verjaardag.
    Hartelijke groeten van
    Corry en Harm Boelens.

• 24 April 2009 - 07:25

Kim:

Hier alles ok, ben een paar dagen aan het moederen over mijn oppaskind Jascha, zijn moeder ligt in het ziekenhuis, gezellig ventje van 3 jaar.
    Volgende week gaan we nog even een paar dagen er tussen uit, naar Beekbergen, Veluwe, Koninginnedag vieren, ha ha.

• 24 April 2009 - 13:03

Henk Meijer:

Gillis altijd weer leuk om op deze manier op de hoogte worden gehouden van je reis nu weer op de H.M Roterdam ik horde van thuis al dat je nu in Spanje bent. Dus ik hoop dan ook snel je weer welkom thuis te heten een warme groet uit Den Helder aan Zee ;-)

• 24 April 2009 - 16:46

Margreet En Rob:

Ha die Gillis, Wat een mooi verhaal. Jij komt nog eens ergens. Mijn expedities zijn zo spannend niet. En we hebben het allebei over werk. Nou ja - ieder zijn ding nietwaar?
    t Gaat nu opschieten hé !
    Nog maar een goede week en je bent weer in Amsterdam alwaar een nieuwe, leuke, expeditie op je wacht. '
    Dikke kus van ons alle2 en tot (bijna) volgende week.
    R&M.

• 24 April 2009 - 17:24

Lia Wijs:

Hallo Gillis.
    Het is dan wel werk maar je heb toch weer een mooie reis gemaakt.Je moet de groeten van mijn moeder hebben.Het gaat goed met haar.Gillis het was weer leuk om wat van te horen en te lezen.Groetjes van jos en lia