Constanta, Roemenië - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Gillis - WaarBenJij.nu Constanta, Roemenië - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Gillis - WaarBenJij.nu

Constanta, Roemenië

Door: Gillis

Blijf op de hoogte en volg Gillis

09 April 2009 | Roemenië, Constanţa

Beste familie en vrienden.

Dit maal een kort bericht. Maar de lokatie vind ik toch wel bijzonder en daarom ook melden. Vanochtend vertrokken vanuit de haven van Constanta. De haven van Roemenie aan de Zwarte Zee. Jullie zien dat de Rotterdam ons op onverwachte plaatsen brengt.

Wat deden we hier? Twee doelen, een economische en een militaire. De eerste is wel duidelijk, er is handel te drijven met Roemenie. Er zijn al delen van Nederlandse marineschepen gebouwd in Roemenie. De haven van Constanta is bijzonder groot en belangrijk in de regio.
Daarnaast het militaire aspect, oefenen met een NAVO partner op het gebied van amfibisch opereren. Er is (voor het eerst) een landing uitgevoerd ver landinwaarts een rivier op. Verder zijn er de afgelopen dag nog landingen uitgevoerd op de kust van Roemenie vanuit zee.

Een succesvolle periode mag ook hier weer worden afgesloten.

Ben ook nog een midddag de wal op geweest. Wat opvalt zijn de grote verschillen. Hele dure auto's en luxe winkels tegenover vervallen huizen, slechte wegen en armoede. Roemenie is één van de armste landen van de EU.
Toch ook weer bijzonder om zo een land te bezoeken. Sommigen zijn naar Boekarest geweest. Naast een paar mooie delen ook veel lelijk. Dictator Caucescu heeft wat dat betreft nogal huisgehouden in dit land. De stad Constanta staat bekend als gevaarlijk en dat hebben enigen aan boord ook ondervonden. Maar ik ben veilig weer aan boord gekomen.

Tijdens onze wandeling nog de minister van defensie van Nederland op straat tegen gekomen. Hij was hier ook als gast én gastheer voor een van de conferentie dagen die aan boord van Hr.Ms Johan de Witt werden gehouden. En waarschijnlijk wilde hij ook even de benen strekken.

Voor de techische dienst was het ook nog een uitdagende periode. Enige belangrijke reparaties moesten uitgevoerd worden. Tevens onderhoud aan onze motoren. Want dit soort dingen moet binneliggend gebeuren. Op zee moet alles weer tip top voor elkaar zijn.
Ook voor andere delen van de bemanning was het druk. Want ook in deze haven zijn militairen naar huis gegaan en weer anderen aan boord gekomen, En denk dan een wisseling van wel 150 personen. En natuurlijk nieuwe voorraden innemen zoals voedsel, drinken en onderdelen voor reparatie en onderhoud.

En zoals we bij Turkije veel Tukse militairen aan boord hadden, zijn er nu allerlei Roemenen aan boord om mee te oefenen en de kunst te leren of af te kijken.

En dan nu op weg naar een volgend doel. Maar zoals jullie dat gewend zijn, dat wordt weer achteraf geschreven.

Groet Gillis

• 09 April 2009 - 19:59

Louis:

zo meneer! we zijn weer een beetje meer op de hoogte!(al weet ik al veel) maar goed voor de vrienden en bekende! tot over een kleine 4 weekjes!groetjes jou louisxxxxxxxxxxx

• 09 April 2009 - 20:05

Lia Wijs:

Hallo gillis.
    wij willen jou nog feliciteren met louis zijn verjaardag.Het is erg leuk om jou berichten te lezen.Behouden vaart en kom weer goed thuis.
    Groetjes van jos en lia

• 09 April 2009 - 20:36

Tanja Van Diermen:

Ha Gillis,
    Wat een belevenissen allemaal. Het is toch een heel bijzondere wereld waarin jij werkt. Ik vind het bijzonder boeiend daarover te lezen. Gelukkig dat jou tijdens de uitstapje aan wal niets is overkomen.
    Moet je als het ff kan zo zien te houden.
    Alle succes toegewenst bij de vele uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd. En natuurlijk ook veel plezier gewenst en waar het kan lekker genieten.
    Heel veel liefs en a big hug van Tanja.

• 09 April 2009 - 21:27

Alexa:

Hoi Mr. Faraway,
    Op de kaart probeerde ik de rivie te vinden die jullie hebben opgevaren. Welke is het? De Ialomia ; Buzu ; Siret ; Dunay ; Prut ; Braul Chilia ; Braul Sulina ; Braul Sfîntu Gheorghe ; Dunrea / Danube ; Olt ; Jiu ; Mureul ; Tirnava Mare ; Bistria ; ieu ; Someul Mare ; Some ; Mure of de Körös ??? Het was me wat onduidelijk want bij Constanta was niets te vinden.
    Blij dat ik geen aardrijkskundelerares ben!
    Heb je nog bedelaars gelukkig kunnen maken?
    Nu heb je alweer 150 man leren kennen. Heb je niet een veel groter hoofd nodig? Maar die 150 man natuurlijk ook. Dan heeft de kapper meer werk. Tis hier na elven, dan begint mijn brein aan flauwe grappen.
    Weer het allerbeste toegewenst, door Jos en Alexa.
    Ben benieuwd naar je volgende vaart.

• 10 April 2009 - 10:40

Jannie En Klaas:

Hallo Gillis.
    Wat zie je toch veel moois tijdens deze reis. Wij begrepen dat er ook wel schrijnende zaken te zien waren Het verschil tussen rijk en arm is erg groot. Wij wensen je verder een goede reis en tot een volgende keer.
    Jannie en Klaas.
    Natuurlijk ook nog goede paasdagen toegewenst.

• 10 April 2009 - 15:54

Judith:

Leuk om weer een haven verslag van je te lezen zo blijven we toch op de hoogte.

Groetjes Judith

• 11 April 2009 - 14:59

Margreet En Rob:

Lieve Gillis,

Prettige Paasdagen en tot spoedig ziens !

Margreet en Rob.

• 12 April 2009 - 20:40

Michiel En Willem:

de foto met de vrachtwagens is heel mooi
    kanne we die niet wat groter hebbe?of is het
    "gevoelig" materiaal?
    top secret en zo.we zijn stinkend jaloers op je,we denken erover ook bij de marine te gaan,complimenten over de foto's,groetjes en behouden vaart!

• 13 April 2009 - 12:00

Annemarie:

Hallo, hallo,

Louis nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Gilles van ons de hartelijke groetjes!!!
    Hebben huisjeshoog problemen om op het internet te komen dus maak van deze gelegenheid meteen even gebruik. Hopelijk zien we elkaar binnenkort weer dan kunnen we gezellig weer eens bijkletsen. Groetjes en hopelijk wat sneller tot ziens!!!!

• 13 April 2009 - 12:02

Pim:

Heb Anne-Marie even opzij gezet.....
    De felicitaties en groeten ook VAN MIJ!

• 13 April 2009 - 15:57

Johan Sandra Kids :

Ha die Gillis!!!
    Had al een tijdje niet meer gekeken op de site,we dachten deze vaart geen verslagen.Hartstikke leuk om eens wat te lezen.We wensen je nog een behouden vaart toe en nog een fijn pasen !!!
    grt ons laters!!!!!

• 15 April 2009 - 09:44

Alice:

Dank voor het bericht uit ver Roemenie. Indrukwekkend hoor

veel sterkte en gezondheid gewenst, goede vaart,dag

• 17 April 2009 - 06:45

Kim:

Hoi Gillis
    Leuk die werkreisverhalen van je.
    Wij zijn net terug uit Praag, mooie stad en het was ook nog eens erg warm en alles stond in bloei.
    We zaten aan de rivier de Moldau, oud appartement, met dito inrichting, maar dat mocht de pret niet drukken, ook de kleding in de winkels was heel ouderwets, we hebben eend gegeten met kool, was wat droog, de kookkunsten van de Tjechen is eenvoudig.
    We hebben een mooie boottocht naar de Zoo gemaakt, was trouwens heel mooi met veel natuurlijke verblijven.
    De gracht barst uit zijn voegen van al het groen en mijn clematis op het balkon heeft al 11 knoppen.
    he tot krabbels