Ten westen van Schotland - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gillis - WaarBenJij.nu Ten westen van Schotland - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gillis - WaarBenJij.nu

Ten westen van Schotland

Door: Gillis

Blijf op de hoogte en volg Gillis

08 Oktober 2008 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo lieve vrienden en familie.
Inmiddels weer de zee op gegaan met Hr.Ms. Rotterdam. Een grote internationale oefening ten westen van Schotland.
We zijn vertrokken vanuit Den Helder op dinsdag 23 september. En dit samen met Hr.Ms. Johan de Witt. Ook dit is een Landing Platform Dock (amfibisch transportschip), maar nog maar één jaar in de vaart voor de Koninklijke Marine. Dit schip is nog wat groter dan de Rotterdam. Tevens heeft dit schip commando faciliteiten. Dit wil zeggen dat er een volledige staf aan boord kan worden geaccommodeerd. Deze staf heeft dan de leiding over een vlootverband. Volgend voorjaar zullen de Johan de Witt en de Rotterdam deel uitmaken van NATO vlootverband en een Nederlandse staf zal daarover de leiding hebben. Deze oefening is een deel van de voorbereiding voor deze inzet van volgend jaar.

Eerst zijn we naar Noorwegen gevaren om daar in het zuiden van het land een aantal Noorse mariniers en landingsvaartuigen op te pikken. Vandaar naar het noorden en boven Schotland langs naar de zee tussen de Hebriden en het westen van Schotland.
Op en rond de eilanden is een scenario gecreëerd. In het kort komt het erop neer dat er stabiliteit moet worden gebracht waarna er verkiezingen mogelijk zijn. Maar uiteraard houden wij ons vooral bezig met het militaire deel van de operatie. Onderdeel hiervan kan ook zijn dat er bewoners en/of hoogwaardigheidsbekleders moet worden geëvacueerd.
Daarnaast zijn beide LPD’s geschikt om beperkte humanitaire bijstand te verlenen. Op de JWIT is een uitgebreid medisch team aanwezig, denk aan internist, anesthesist en chirurg. Tevens hebben we veel schoon drinkwater aan boord.

Het afgelopen weekend was een havenbezoek aan Belfast. Ook tien jaar geleden (ik was hier toen voor het laatst) merkte je in de stad zelf niet veel meer van “the Troubles”. Maar ook nu is het in een aantal wijken buiten de stad nog steeds een scheiding tussen Protestanten en Katholieken. ’s Avonds gaan de hekken op slot rond de wijk. Maar ook in deze stad, net als zoveel havensteden in Ierland en het Verenigd Koninkrijk, enorme bouwprojecten. Daarnaast is ook het aanzien van de stad mooi geworden.
Genoten van de stad en de omgeving. Op vrijdag en zondag lekker weer met een zonnetje. De zaterdag stromende regen, dus een binnenblijf dag. Even een paar winkels en daarna snel in de pub voor een biertje met een lekkere pubmaaltijd.

Inmiddels is het woensdag en de operatie is in volle gang. Het is een internationale oefening, onder andere Engelse en Amerikaanse schepen nemen deel. Nederlandse mijnenjagers zijn ook gearriveerd en zorgen voor een veilige doorvaart in mijnen gevaarlijke gebieden.
Komende anderhalve week zal de oefening nog voortduren. Daarna volgt nog een havenbezoek aan Glasgow.

Hartelijke groet van Gillis.

• 09 Oktober 2008 - 20:42

Harry Lijzenga:

Hallo Gillis,

Alles goed daar? Ik ga ervan uit dat je net zoveel regen gehad hebt als wij hier!! afgelopen zondag was de weg tussen den oever en den helder afgesloten vanwege de vele regen. Er was geen onderscheid meer tussen weg en sloot. In Sneek viel het gelukkig mee, maar ja wij hebben dan ook sneekermeer!!

Succes komende weken en behouden vaart.

Mvg,

Harry

p.s. oh ja, hou het een beetje heel.....ha, ha, ha

• 09 Oktober 2008 - 23:04

Alexa:

Hallo Gilles, Jos en ik zijn nu al weer een ruime week terug uit Frankrijk. Sneek hebben we dus gemist. Wel gewerkt: bomen gezaagd.
    Het is dus leuk om eens even een totaal ander verhaal te lezen. Wat veel mensen op die boten. Behalve 150 man nog eens 250, die op het “droge”blijven.. Wat doen die allemaal? Want ik heb er nu drie geteld, die in de gezondheidszorg zitten. Maar er lopen ook vast schoenmakers en klerken bij. Zijn er ook dierentemmers? En mag je naar de film? Of moet je dan de wal op?

Nou ja, dat is een beetje gekheid, maar het is toch leuk te weten hoe zoiets in elkaar steekt.

Het verbaast me telkens weer dat de gelovigen in die contreien nog niet in elkaar geloven! Er moet dus nog heel veel gebeuren. Wat zijn toch, de belemmeringen van een normale omgang daar, allemaal kleinigheden?

Ik hoop nog veel leuke foto’s te zien. Tussen al die maten van je kon ik je niet zo gauw vinden!
    Veel plezier in je werk en daarnaast toegewenst! Alexa en Jos.

• 12 Oktober 2008 - 18:20

Arjen En De Rest:

He Gilles, je blijft maar varen en wij liggen nog steeds droog.
    Goed weer eens van je te horen, jammer dat we niet mee zijn geweest naar Rotterdam (of terug)
    Spreek je weer, groetjes @rjen.