Bold monarch 2008 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gillis - WaarBenJij.nu Bold monarch 2008 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gillis - WaarBenJij.nu

Bold monarch 2008

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

29 Mei 2008 | Noorwegen, Oslo

Hallo enthousiaste lezers,

een volgende reis is inmiddels al weer anderhalve week bezig. Dit maal ben ik aan boord van de Rotterdam in de wateren bij Noorwegen. De titel van dit stuk is ook de naam van de reis en de oefening waar we momenteel aan deelnemen. Het is een internationale oefening waaraan twintig nationale nationaliteiten deelnemen en nog eens een tiental als waarnemer aanwezig zijn.
Voor de geinteresserden: er is een website op internet. Type in de zoekmachine Bold Monarch en je komt op de website terecht. Ook mogelijk is www.boldmonarch08.info.

Wat is het doel van de oefening? Het testen van een aantal redding-vaartuigen (kleine onderzeeboten). Deze kunnen koppelen met een defect geraakte onderzeeboot. Met behulp van een reddingvaartuig is het dan mogelijk om de mensen van boord te krijgen.
In het algemeen nemen een aantal schepen en drie onderzeeboten deel. De onderzeeboten komen uit Noorwegen, Polen en Nederland. De reddingsvaartuigen (kleine onderzeeboten) komen onder andere uit De Verenigde Staten en Rusland.
De Rotterdam fungeert als drijvend hotel en commandoplatform. Dit betekent dat er aan boord een scala van mensen rondloopt uit onder andere Polen, Israel, Rusland, Philepijnen, Amerika, Spanje en de Oekraine. En al deze mensen eten en slapen aan boord. Op een vaste bemanning van circa 155 personen komt er nog gemiddeld 250 mensen bij. Gedurende de dag gaat een aantal mensen van boord en wordt met kleine bootjes verplaatst naar de schepen en onderzeeboten. En 's avonds komen ze weer terug.
Momenteel verloopt het goed, daarnaast is het weer geweldig, weinig wind en veel zon.

Afgelopen weekend was er nog een havenbezoek aan Oslo. Een erg mooie stad. En ook met de Rotterdam wordt je bijna in de stad afgemeerd.
Zelf ben ik onder andere naar het Munch Museum geweest. Edvard Munch is vooral bekend van het schilderij "De Schreeuw". Dit schilderij is een aantal jaren geleden gestolen, maar gelukkig weer terug gevonden. Maar ook zijn andere werk vond ik mooi.
Daarnaast het maritiem museum bezocht met replica's van de shepen van Thor Heyerdal. De zeeman die schepen maakte van Papyrus en vlotten van hout. Daarmee wilde hij aantonen dat oude beschavingen ook al over zee contact met elkaar maakten.

En op vrijdag was er nog een openingsreceptie aan boord voor alle deelnemende landen, bijzondere gesprekken en interessante mensen.

De oefening loopt nog een ruime week door en tot nu toe zijn er goede resultaten geboekt.

Tot zover een eerste indruk van mijn reis. Tot een volgende keer.

Gillis

• 29 Mei 2008 - 19:56

Harry:

Hallo Gillis,

En ik maar denken dat het hard werken is als HTD.......

Veel plezier en tot over een paar weken.

Mvg,

Harry

• 29 Mei 2008 - 21:39

Alexa:

Hallo Gillis,
    Wat een hoop mensen: de wereld in het klein! Maar jullie foto bij “profiel” is de mooiste..
    Grappig te bedenken dat je naar een museum gaat en “de schreeuw” zou ik wel willen zien, want dan krijg ik misschien een idee waarom het werd gestolen...
    Ik heb de meeste foto’s van boldmonarch08.info bekeken. Die “ships” zijn mooi en je krijgt een visuele indruk van de hele handel.
    De submarines zijn zowaar boven water gefotografeerd! Makkelijk, want dan hoef je ze even niet te takelen.
    Ik ben benieuwd naar je volgende indrukken!
    Da-ag, Alexa.

• 29 Mei 2008 - 21:46

Phil:

Wat leuk te horen dat alles goed gaat, Gillis. Hoop dat je ook meer tijd heb later in deze reis een beetje Oslo te ontdekken, of andere steden in Norwegen.
    Ben ook op reis geweest... paar dagen terug in moederland, gisteren Belgie, en morgen naar Chicago...
    Groetjes, en tot snel.

• 30 Mei 2008 - 07:16

Louis:

Zo meneer de HTD!ja ik weet dat het goed is aan boord! maar je werkt er ook hard voor! en nog effe en je bent weer thuis, en oslo hebben we vorig jaar mogen bezoeken,geldigge we gaan ook wel weer een keertje terug want we hebben niet alles kunnen bekijken, het regent hier weer eens, dus weer even nadenken wat te doen met zulk weer, daar heb jij geen last van, je hebt het druk genoeg daar vertelde je me, oke mijn lieve man,tot gauw.xxxxxL

• 30 Mei 2008 - 07:16

Judith:

Leuk om weer wat te lezen, zo te zien gaat het goed. Veel plezier met de reis.

Groetjes Judith

• 31 Mei 2008 - 11:54

Tanja:

Hoi Gillis,
    Leuk weer wat van je te lezen en wat doe je weer veel ervaringen op. Enorm!
    Wens je een goede reis met nog veel interessante ontmoetingen en leuke uitdagingen.
    X Tanja

• 03 Juni 2008 - 20:28

Carolien:

hoi gillis fijn dar alles goed gaar met je . Hier gaat alles ook prima , morgen gaan we naar Havelte toe . Dat is een midtermdag hebben we contact met afghanistan , kunnen we Appie ook nog even spreken . Veel succes en we spreken elkaar weer , groetjes je zusje

• 07 Juni 2008 - 16:37

Leo Hagedoorn:

Ha, die Gillis! Leuk verhaal over Noorwegen. Ik ken Oslo niet maar Cees is er wel eens geweest en vond het ook een mooie stad. Cees is nu in Italië (met de auto) maar komt eind deze week terug. Ik heb komende week een zware klus: een internationaal seminar dat ik heb georganiseerd met ruim 200 deelnemers, waarvan 12o uit alle delen van de wereld. Maar vanavond en morgen de musical in de Muiderkerk. Lykle heeft je keurig vervangen als Kyrië-bidder. Ik ben morgen dorpelwachter.

Hartelijke groet,
    Leo