vrijdag 27 januari 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu vrijdag 27 januari 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu

vrijdag 27 januari 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

27 Januari 2006 | Afghanistan, Kabul

In mijn dagelijks werk ga ik personen en instanties af om deze te spreken. We zijn op zoek naar infromatie uit de smaneleving van Afghanistan. Dit kan op allerlei gebied zijn.

Wel even wennen hoor dit soort werk. Maar wel inrterressant. Bijvoorbeeld bij een UN instantie geweest. Toch bijzonder om daar mensen te spreken. En het geeft weer een andere kijk op de wereld om je heen.

Deze week ook weer een schrijnend voorbeeld van armoede. Wij zijn naar een schietbaan geweest om te oefenen. Onder aan de bergen naast het vliegveld. Na het schieten blijven de hulzen achter. Het is open terrein en dus toeschouwers. Een beetje voor ons en het schieten. Maar daarna om de hulzen te rapen. En dat gaat als een zwerm over het terrein heen zodra wij stopten met oefenen. Geeft toch aan dat alles dat maar enige waarde heeft, gebruikt kan worden.

In de omgeving van de stad liggen ook de overblijfselen van de oorlog. Tanks waar alles vanaf en uit is. Alleen het casco is er nog. Vanmorgen zagen we een man met snijbrander aan het werk om zelfs het casco te slopen.

Hier op het kamp bij de Britten is het goed leven. Britten zijn dit gewend, soepel georganiseerd. Korte briefingen met uitleg over de stand van zaken en altijd humor erin. Daarnaast ie er een groot detachement Zweden, een groep Esten en nog wat andere verdwaalden zoals ik en mijn collega. Deze week is er een Nerderlander bijgekomen. Een luchtmacht Majoor (zelfde rang als ik) Hij bewaakt en regelt de militaire en burger vluchten voor dit vliegveld. En het vliegveld is alleen een grote landingsbaan, een taxibaan, verkeerstoren en dat is het. In de toren alleen een radio voor verbinding met de vliegtuigen. Geen radar, geen verlichting. Maar het werkt. Maar met slecht weer of mist, geen vluchten.

Iedere dag een nieuwe uitdaging. Prettige collega om mee te werken en goede chauffeurs. En zoals gezegd de verzorging is goed.

Het weer is redelijk. Vorst, zon, sneeuw, regen. Van alles door elkaar. Temperatuurverschillen zijn ook erg groot. Overdag met zon 7 graden, maar 's nachts zo maar 10 - 15 graden vorst. En dan is een kacheltje in de tent lekker. Van de week was de brandstof op. Dus in het donker op slippers in de sneeuw de tank verwisselen. En daarna is de slaapzak heerlijk warm hoor!

Afgelopen wwekend naar Pul e Khumri geweest. We moesten wat weg brengen. Heen drie
uur gereden. Ondeveer 190 km. Erg mooi landschap. Door de bergen. Met sneeuw
bedekt ook nog. Maar we hadden droog en zonnig weer. Vandaar dat we snel
waren. Want je weet er is hier geen snelweg. En deze weg wordt hier en daar
onderbroken door grindpaden of obstakels. En diverse controlepunten ook!
En in PEK zitten de nederlanders. Dus een vertrouwde omgeving. Ook een
aantal bekenden ontmoet. Dus naast het werk ook nog wat aangenaam.
Zoals misschien in het nieuws gemeld is de regio van de Nederlanders wat onrustig. Maar dit heeft uitteraard ook te maken met de mogelijke uitzending naar het zuiden. Afgelopen week is er weer een IED ontdekt langs de weg. Maar dit is door de plaatselijke bevolking gemeld aan de politie. Zoals al eerder geschreven is het overgrote deel van de bevolking blij dat er troepen zijn die meehelpen het land op te bouwen.

Oke, tot zover even een teken vanuit Mazar e Sharif.
Groeten en tot ziens, Gillis

• 27 Januari 2006 - 06:14

Ed En Tom:

Hoi mannetje,
    Ik zit nu in het amsterdamse want ik heb een vrije dag vandaag.Gisteren Toine barten en Ilona Jorna van rijswijk uitgegeten, want die zijn nu weg bij ons.Ik ben lekker vroeg, het is nu 07.00 uur en tom ligt nog te pitten, tja ik ben altijd vroeg op, zelfs als ik vrij ben.Ik vind het een leuk medium zo op deze manier, en zal proberen zo vaak mogenlijk iets terug te schrijven.Zaterdag hebben we een bruiloft van een vriend en vriendin, in het Olimpisch stadion, wel appart!Voor de rest gaat hier alles zijn gangetje.Nou Gillis tot de volgende keer,kijk uit en pas op jezelf! ed & tommy

• 27 Januari 2006 - 11:51

Nel&peet:

hoi hoi wij hebben je bericht met aandacht gelezen.
    wij hopen dat alles goed met je gaat en je collega,s natuirlijk ook
    met ons gaat het prima.
    alweer bijna 8 weken aan het klussen en het schiet maar niet op.
    maar komt goed voor jij terug ben is het klaar.
    nou pas heel goed op je zelf en zorg vooral goed voor je zelf.
    heel veel liefs en groeten
    peet en nel doeiiiiii

• 27 Januari 2006 - 12:36

Harry:

Hallo Gillis,

Alles z'n gangetje op de VS. Afgelopen week in grote lijnen het TD personeelsplaatje rond gemaakt. Vraag is alleen nog HMD en CMD. Komende maandag dok in en dan tot halverwege april in dok. Nog geen grote obstakels alleen wel punten van aandacht. Het weer zag er goed uit; begin van de week ging het er naar uitzien dat de commissie van de elfsteden een datum voor de eerste vergadering konden plannen, edoch, woensdag alweer regen dus eenieder even op de plaats rust. Rustige dagen daar en tot de volgende mail.

• 27 Januari 2006 - 12:41

Frans En Nel/Curaçao:

Dag Gillis, je verslag was weer boeiend en we lezen het met veel interesse. Fijn ook te weten dat je je draai al lekker hebt gevonden. Hier draait alles lekker, alleen het weer is al zeker twee maanden van slag. 's nachts 24 graden C. Dus een deken er bij en de fan op half. Ook overdag onder de 30 graden. Geen klimaat voor een Nederlander. Nel heeft 's avonds een lange broek aan en we zitten binnen. Zit er na deze missie nog een kans in dat je een Westboot krijgt?
    Zou heel leuk zijn.
    Ik sprak van de week de overste Rozenburg (jouw ex 1e off.)en vertelde hem dat je in Afghanistan zat. Keek ie wel van op.
    Nou jongen genoeg voor nu, wees voorzichtig en we horen van je.
    Knuf van Frans en Nel.

• 27 Januari 2006 - 13:59

Richard:

Gillis! Doet me goed te lezen dat de verzorging goed is! Blijf je wel voorzichting doen?! :-) Richard

• 27 Januari 2006 - 15:11

Henk Meijer:

Hallo die Gillis,
    Nu ik lees al dat je aardig bent ingeburgerd ,dat je daar allemaal tegen kan midden in de nacht in de vorst de brandstoftank te verwisselen en dan weer je slaapzak in , je ging toch niet op je bloten voeten he ?
    Nu hier in Den Helder gaat het zijn gangetje niet klagen maar dragen en binden om kracht.
    Ik heb een tortelduif gehad tegen die akelige gordelroos op 30-12-05 , ik weet niet of het zal helpen maar het is zo lief wit beestje en gek genoeg ik heb er een hoop aanspraak aan ze koert als ze me ziet wanneer ik naar beneden kom en lacht als ze van stok naar stok hipt lachen is dat en ik heb haar al handtam .
    Nu tot gauw maar weer de groetjes uit Den Helder Henk Meijer

• 28 Januari 2006 - 14:41

Ansje En Peer:

Hoy Gillis,
    Het lezen van jouw berichten is bijzonder interessant voor ons. We voelen ons er op die manier erg bij betrokken. Louis is van de week nog bij ons geweest; erg gezellig. Komende nacht vertrekken we naar Bali. Ik zal onderweg kijken of ik je zie lopen.Ha ha!
    Deze keer gaan we niet naar Santika zoals je weet. Met het huis is alles goed gekomen. Maandag zijn we er. We zullen ook daar zeker weer aan je denken en aan onze eerste ontmoeting daar.
    Hartelijke groeten
    hou je taai

Ansje en Peer
    O, ja: bukken als er geschoten wordt!

• 28 Januari 2006 - 19:52

Anneke En Alle:

Beste Gillis
    Bedankt voor je verslag, en een andere keer iets meer commentaar van ons.
    Hou je haaks

• 29 Januari 2006 - 12:19

Peter/Jeroen En Karel:

Betse Gilles,
    Leuk dat ik je verslagen kan mee lezen daar uit het verre.
    Alles oke met jou daar?
    Hier in Hierden is alles oke met mij en de boys hoop als je terug bent een keer met je bijtepraten.
    Pas goed op jezelf.
    Groetjes van ons allen.

• 30 Januari 2006 - 14:57

Kimmerd@hetnet.nl:

Hoi Gillis
    even de groetjes van je buuf Kim.
    Hier op de gracht alles ok.
    Vind het interessant om persoonlijk nieuws van jou te lezen.
    Had nog wel een vraag, wat doe je in je vrije tijd, want ik kan me zo voorstellen dat je daar niet alleen op pad gaat, veel te gevaarlijk.
    Zijn er ook vrouwen bij jou op de basis, of is het puur een mannenbolwerk.
    groetjes Kim

• 02 Februari 2006 - 12:36

Nel&peet:

hoi hier weer een berichtje van ons alles goed daar? wij hopen van wel met ons gaat alles prima en met wilma en onno en kids ook wij hopen snel iets van jou te horen maar begrijpen ook wel dat jij het ontzettent druk hebt maar wij laten zo afentoe wel wat horen nou gillis kijk goed uit en zorg goed voor je zelf wij sturen wel weer een berichtje van de week ofzo heel veel liefs en groetjes van ons allemaal doeiiiiiiiiiii

• 03 Februari 2006 - 09:52

Yvonne (van Der Hoorn):

Hoi Gillis. Het is lang geleden dat we elkaar gezien/gesproken hebben... Van Ed Sandt (we werken allebei bij P&O ressort 10) hoorde ik dat je via deze weg te bereiken bent. Ik heb nu onvoldoende tijd om al je verhalen te lezen maar wat ik zo snel gelezen heb is het in ieder geval boeiend en afwisselend (de rest ga ik een keer 's avonds rustig doen). Overdag ben ik te druk met drie kinderen (1, 3 en 4) en een huis (haha). In ieder geval heel veel groeten en pas goed op jezelf!!
    Ook veel groeten van Frank (zit nu acht weken in Duitsland om de advanced warfare course te organseren).
    Toedeloe!!

• 03 Februari 2006 - 21:43

Lia Wijs:

Hallo Gillis.
    Blij om weer wat van je te lezen.Gelukkig gaat alles goed met je.Ik moetje heel veel groetjes geven van Tante truus.
    Gillis hou je goed.
    Veel groetjes van jos en lia

• 04 Februari 2006 - 19:03

Inge Prinsen:

Hoi Gillis,

Via Katja van Walraven kregen we dit adres door. Leuk om te lezen om op deze manier te lezen hoe het met je gaat.

Groeten uit Julianadorp

• 13 Februari 2006 - 18:26

Dick & Elly:

Hi Gillis,
    In het weekend heb ik Louis gesproken. Hij attendeerde mij op het bestaan van deze site. Vanavond heb ik die met veel belangstelling doorgelezen. Wij hopen dat het je goed gaat in het koude Afghanistan. Het moet een bijzondere ervaring zijn om in zo’n negorij aan de slag te zijn. Maar je bent natuurlijk met goed werk bezig, maar letterlijk en figuurlijk ben je ver van huis. Jammer dat je (nog) geen plaatjes hebt toegevoegd. (Heb je de fraaie IXUS 55 die je van Louis gekregen hebt niet meegenomen, of kan je daar geen foto’s uploaden?) Enfin, misschien volgen de beelden nog. We hebben ons ingeschreven op deze site opdat we steeds over nieuw schrijfsel van je geïnformeerd worden.
    Pas goed op jezelf,
    All the best!
    Groeten,
    Elly & Dick.

• 19 Februari 2006 - 15:33

Nel&peet:

hoi gillis wij hebben jou verslag gelezen en vonde het heel intresant ook dat van die cartoon hebben wij gelezen dat dat zo,n inpeckt kan hebben he dat snap je niet he als nederlander zijnde dan he maar zo zie je maar dan zitten wij hier toch goed in ons koude kikker landje nou gillis blijf uitkijken...... want je moet wel heelhuids terug komen hoor heel veel liefs en groeten nel peet en aanhang doeiiiiiiiiii

• 08 April 2006 - 08:54

goedemorgen gillis langs
    deze weg willen wij jou
    van harte velisteren met de verjaar dag van louis
    wij hopen dat het goed met je gaat
    met ons wel
    groetjes peet&nel