woensdag 15 februari 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu woensdag 15 februari 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu

woensdag 15 februari 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

15 Februari 2006 | Afghanistan, Kabul

Lieve mensen,

het is alweer even geleden dat ik wat op de site heb gezet. Maar niet altijd is er veel te vertellen. Nu weer wel.
Bevind mij nog steeds in MeS op het kmap van de Britten. Maar de langste tijd heb ik daar wel gehad. Want per 15 mrt gaan ze hier weg. Ook de Britten gaan naar het zuiden, net als de Nederlanders. aan de andere kant van het vliegveld wordt momenteel hard gebouwd aan een nieuwe veel grotere basis. Hier zal het hoofdkwartier voor de Noordelijke regio van Afghanistan komen. Dit wordt straks door de Duitsers geleid. Zij leveren dan ook nu het opbouwcommando. Dat commando is gevestigd naast de basis van de Britten en daar zullen wij (mijn Duitse collega en ik)waarschijnlijk straks ook worden ondergebracht. En dan in de loop van maart of april verhuizen naar de nieuwe grote basis aan de overkant.

In Nederland zal waarschijnlijk ook aandacht zijn geweest voor de protesten ten aanzien van de Deense cartoons. Ook hier is dat niet ongemerkt verlopen. In MeS zijn wel protesten geweest, maar geen noemenswaardige uitwassen. Heel anders is dat geweest in Meymana, in het uiterste westen van de noordelijke regio. Dit is zo een 300 km hiervandaan naar het westen. Hier is het Noorse PRT min of meer "overvallen" door de protesterende menigte. Maar deze overval is wel georganiseerd geweest door krachten van buitenaf. de stad is altijd wat onrustig maar niet zo. Het protest is vreedzaam begonnen, maar na verloop van tijd is er begonnen met stene gooien. En deze stenen komen niet voor in de stad. Zijn dus aangevoerd geworden. Daarna zijn individuen de basis van het Noorse PRT ook binnen gedrongen. Er is geschoten, met handgranaten gegooid enzovoort. De situatie is dus bijzonder dreigend geweest. Er zijn gewonden gevallen aan Noorse zijde en een dode onder de protestanten.

Zo een basis moet je voorstellen in de stad. Een aantal straten zijn afgezet en door muren afgesloten. Verschillende woonhuizen zijn met elkaar verbonden en vormen zo een "veilig gebied" in de stad. Met daarom heen de woningen van de bewoners van de stad.

Uiteindelijk hebben de Noren met hulp van enige politie de betogers kunnen verjagen. De Noren hebben volgehouden NIET te schieten. Dit is regel die door hen zolang mogelijk wordt aangehouden. En in dit geval heeft dat de situatie warschijnlijk gered.

Nu moet u nog weten dat naast het PRT een politiepost is. Daar vandaan is in eerste instantie absoluut geen hulp door geboden. Alleen de eigen veiligheid was belangrijk. Dit soort reacties zijn verwachtbaar en maken opereren in dit land niet altijd even makkelijk.

Als reactie op de gang van zaken in Meymana gedurende de dag, zijn een aantal peletons Britten en Zweden zo snel mogelijk (binnen een uur) overgevlogen om de situatie daar veilig te stellen. De volgende dag is ook het Afghaanse leger daar naar toe gegaan om de peletons af te gaan lossen. Dit Afghaanse leger is nog in opleiding. Nu nog onder de Amerikanen, maar straks wordt dit door de Duitsers overgenomen. Maar het Afghaanse leger in het noorden is al behoorlijk ver en kan al optreden, zoals hier is aangetoond.

Dit korte relaas geeft aan dat een, in onze ogen onschuldige cartoon, directe gevolgen heeft voor onder andere het opereren van ISAF troepen in Afghanistan.
Zoals al genoemd zijn dit soort acties niet zomaar spontaan (niet alleen in Afghanistan natuurlijk). Er zit of zitten personen of organisaties achter die uit zijn op destabilisatie van de regio hier maar ook verder in de landen om ons heen. En de bevolking wordt opgehitst.

Maar goed nieuws natuurlijk ook. Wij hebben intensief contact met de Zweden. Zij zetten een nieuw PRT op in MeS. Zij hebben veel contact met de mensen om hen heen. Hebben een avond gesproken met de Mullahs die de moskeen leiden in de omtrek. (In een land als Afghanistan met veel analfabetisme en geen goede nieuwsvoorziening is het woord van de Mullah de waarheid) op hun beurt vertellen zij de bedoeling van "die buitenlanders" die in hun buurt komen wonen. En dat geeft goede reacties. Zelfs bewoners die nu al waarschuwen voor mensen die niet uit de buurt zijn en nogal interesse tonen voor de opbouw en arbeiders in het nieuwe PRT.
Het bouwen van zo een kamp geeft natuurlijk ook werkgelegenheid, lokale mensen kunnen hun diensten aanbieden en zo geld verdienen en dus hun familie onderhouden.

Zo maar even wat verhalen van de laatste weken. Met mijzelf gaat het goed. Mijn werk is erg interressant en breid langzaam uit. Hierdoor leer je ook het land en vooral de stad beter kennen.

Het bovenstaande is uiteraard mijn eigen beschouwing, maar geeft een mooi beeld van het leven en werken in Afghanistan. Heb al eerder gemeld dat het overgrote deel van de bevolking wil leven en werken. Op vrijdag naar de moskee en de andere dagen geld verdienen voor de familie thuis. En dat zie je toch vooral in de stad. Daarom zal er nog veel energie moeten worden gestoken in dit land. En op die manier het oude denken in eindloze machtstrijd tussen bevolkinsgroepen en/of geloof langzaam proberen te verdringen.

Bij deze ook bedankt voor de vele reacties van iedereen die mijn verhaal volgen.

Gillis

• 15 Februari 2006 - 17:21

Louis:

lieve schat een mooi en duidelijk verhaal!ik ben trots op je.xxxxxL

• 15 Februari 2006 - 17:40

Colinda En Hans ,Remco De Feiter:

Hoi Gillis het is een tijd geleden dat we jullie hebben gezien en gehoord wij hopen dat je het daar een beetje naar je zin heb.

• 15 Februari 2006 - 17:55

Elaine En Lexy:

hoi gillis
    leuk om weer ff wat van je te horen.
    we volgen je avontuur !!!!
    groetjes van elaine en lexy

• 15 Februari 2006 - 18:52

Ed En Tom:

Hee man wat een toestand he om een cartoon, maar zo zie je maar wat het teweeg kan brengen.heel de wereld staat gelijk op zijn kop bij die lui, maf zijn ze!
    Het lijkt me echt niks om daar te zitten, zeker niet als zeerot!maar goed het is niet anders!wederom zeg ik let goed op jezelf, en kom heelhuids terug!
    ed en tom

• 15 Februari 2006 - 19:12

Harry:

Gillis,

Goed om te horen dat alles nog goed gaat met jou en je collega's. Uiteraard is het vreemd wat een cartoon teweeg kan brengen met de volkeren. Het aspect cartoon leeft in Nederland momenteel ook nog, maar in mindere mate dan in het buitenland. Op de VS gaat alles z'n gangetje. Liggen nu in dok en aan boord worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Interessant om mee te maken maar toch minder dynamisch dan de Matlog... Ik zal (nog) de gevraagde mailadressen op sturen. Groet van eenieder uit MJO gebouw!

Mvg,

Harry

• 15 Februari 2006 - 20:09

Rob En Margreet:

Hallo Gillis, Goed weer iets van je te vernemen - Wij genieten van je verhalen. Prima idee om ons zo op de hoogte te houden. We'll keep in touch. Dikke kus van ons 2en R&M

• 15 Februari 2006 - 20:46

Riet Van Beek:

hallo Gillis,
    Bedankt voor je mail,boeiend om te lezen,het ga je goed!

hallo Gillis

• 15 Februari 2006 - 21:23

Anneke En Alle:

Beste Gillis,

Bedankt voor jouw verhaal, weet je je kunt nu wat gefundeerder over die toestand praten. Nogmaals bedankt en jou je haaks.

• 15 Februari 2006 - 21:34

Lia Wijs:

Hallo Gillis.
    Fijn om weer iets van je te lezen,hoe lang moet je daar nog blijven?
    Het verhaal is heel indrukwekend.
    veel groetjes van jos en lia wijs

• 15 Februari 2006 - 21:37

Ynze En Zjuul:

Dank je wel voor dit verslag. Zoiets zegt toch veel meer dan wat je bij ons in de kranten leest. Wat geweldig dat je dit allemaal zomaar mag vertellen. Brengt dat de missie niet in gevaar?

Pas goed op jezelf en je collega's.

• 15 Februari 2006 - 22:25

Jolanda & Peter:

Lieve Gillis,

zojuist al je berichten gelezen. Indrukwekkend is het eerste woord dat te binnen schiet: het land, de omstandigheden en het werk dat jullie daar verrichten. Louis is met recht trots op je, en wij ook! dikke kus jolanda & peter

• 15 Februari 2006 - 22:47

Willemien:

Lieve Gillis, Vorige week zat ik met Julia in de open kerk en we hadden het over jou. Het bleek dat Julia je berichten niet ontvangen heeft. Ik beloofde haar jou dit te melden.Ze wil ze wel graag ontvangen! We leven allemaal erg met je mee en missen je ook.Veel liefs en groetjes Willemien.

• 15 Februari 2006 - 23:02

Piet En Thea:

ja ja lieve gillis het gaat goed met je zo als je mail met ons ook louie en ik bellen elkaar elke dag en hij kom ok thuis je weet het wel groetje xxxxxxx

• 16 Februari 2006 - 07:50

Jannie En Klaas:

Beste Gillis. Leuk weer wat van je te horen. Uit het bericht begrepen dat je het,gezien de omstandigheden goed naar je zin. We wensen je veel sterkte voor de koneb\nde tijd. Jannie en Klaas.

• 16 Februari 2006 - 20:57

Nico:

Hallo Gilles,
    Mooi dat alles daar goed gaat, hier loopt het ook wel.
    Ben het regelnummer hoppen zit nu ipv op de doo op de hiddes.
    Er staat wat p-mail in je mailbox wat ik via je Louis zal sturen.
    Keep the good work
    Grtn Nico

• 16 Februari 2006 - 21:18

Jos En Alexa:

Hoi Gillis, ook wij genieten van je verhalen. Op die manier beleef je het haast zelf! Verder erg boeiend te merken dat je met internet als het ware nog veel meer een familie kunt vormen.. Houjehaaksdaar!!

• 17 Februari 2006 - 14:44

Corrie:

Lieve Gillis,
    Boeiend om te lezen hoe het met je gaat.Ik maak me weleens teveel zorgen om mensen en vrienden. Daarom is het goed om te horen dat je lekker aan het werk bent.
    Ynze had twee weken geleden een prachtig Kyrie na aanleiding van de kartoon kwestie,als je terug bent moet je hem maar eens lezen!!
    Eveline, onze jongste dochter werkt op het ogenblik in Kameroen in een klein ziekenhuis op het platte land. Ook dat is spannend (voor mamma en pappa)
    Hou je HAAKS. groetjes ook van Herman.

• 17 Februari 2006 - 14:57

Anne-Marie&Pim:

We zijn weer helemaal op de hoogte zo. Spannende dagen op dit moment voor ons, Suus loopt op alledag.
    Je hoort het nog wel. Voor nu de hartelijke groeten ook voor Louis!

• 18 Februari 2006 - 22:37

Rem En Ineke:

Dear Gillis,
    het is heel wat om in dat land te zijn. Met een web-site google.earth kunnen wij zien hoe onherbergzaam er alles uit ziet.
    wij hopen en bidden dat alles goed gaat, niet alleen voor jou maar al die in dat land zijn.
    tot de volgende keer.
    Love from Rem & Ineke

• 20 Februari 2006 - 19:48

Titia:

alles gaat goed nog bedankt voor je mail was wel een beetje bezorgd maar het valt gelukkig nog mee bij jullie druk met de verhuizing het word mooi tot horens liefs van je zusje

• 22 Februari 2006 - 14:18

Jenny,henrique&deaq:

Hoi Gilles,wat leuk om op deze manier wat van je te horen. Wat een toestanden daar!! Hier in a,dam is het gelukkig heel wat rustiger. Doe maar voorzichtig daar en we hopen snel weer wat van je te lezen.Dikke zoen uit t koude nederland XXX

• 25 Februari 2006 - 17:48

Anne-Marie:

Het is een kleindochter!!!
    Ze heet ANNE!!
    Alles goed gegaan.
    Groeten O M A

• 27 Februari 2006 - 13:34

Frans En Nel/Curaçao:

Ha die Gilles,
    we hebben ff een poosje zonder toverdoos gezeten maar alles draait nu weer als een tierelier. Weer bedankt voor je verslag.
    We lezen het elke keer weer met veel interesse.
    Nogmaals, wees voorzichtig en kom heel terug.
    Groetjes, sterkte en een knuf van Frans en Nel.

• 06 Maart 2006 - 22:08

Sjoukje:

Lieve Gillis,
    Was een tijd lang niet op de hoogte van je doen en laten, maar nu ontdekt dat ik gewoon kan aanklikken in je bericht van januari. Dus net al je verslagen gelezen en ben weer helemaal op de hoogte. Wat heb je in betrekkelijk korte tijd veel meegemaakt hè; goed om dat te lezen en ook fijn om te horen dat het goed met je gaat. Ik heb onlangs het boek 'de vliegeraar' van Hosseini gelezen over twee jongens die samen opgroeien in Kaboel. En met de leesgroep hebben we 'de boekhandelaar van Kaboel' gelezen van A. Seierstad. Twee boeken die een beeld geven over het leven in Afghanistan, en waar het gaat over plekken waar jij nu ook rondloopt. Voor ons ook vaak een onbegrijpelijke cultuur. Ervaar jij dat ook of zie je veel positieve dingen in jullie missie daar? Lieve Gillis, het allerbeste, tot horens. Kus van Sjoukje

• 06 Maart 2006 - 22:10

Sjoukje:

• 08 Maart 2006 - 21:18

Coby De Beer:

Gilles wat een uitvinding he die computer ,en zo jou verhalen te kunnen volgen.Met belangstelling lezen gerth en ik je verhalen .Ik hoop dat het je goed blijft gaan daar ,en we wachten op je volgende bericht .Hartelijke groetjes Coby .

• 11 Maart 2006 - 14:45

Julia Van Rijn:

1 maart 2006

Dag Gillis,

Fijn om te horen dat het je goed gaat en dat je werk zinnig en interessant is. Ik heb wel aan je gedacht toen de cartoonkwestie op zijn hoogtepunt was. Hier in Nederland is het rustig gebleven. Een kleine demonstratie op De Dam, wat gekrakeel tussen columnisten en journalisten.

Met mij gaat het goed. Hoewel, ik ben ziek geweest en begin weer een beetje op te krabbelen. Ik heb mijn dienst voor morgen nog afgezegd, want ik heb bijna geen stem. Dat wordt in de Muider voortvarend opgepakt. Ze doen de dienst gewoon met elkaar en gebruiken de preek die Nellie morgen ook in de Eltheto houdt.

Afgelopen week zijn de repetities voor de musical weer begonnen. Ynze heeft er weer wat moois van gemaakt. Het belooft een groots project te worden. Ik ben benieuwd.
    Gillis, het ga je goed. Wees voorzichtig en weet dat we aan je denken.

Groeten, Julia

• 18 Maart 2006 - 16:29

Gwilym & Katja:

Beste Gillis,

Na al het opwerken van de eerste maanden ben ik nu dus even achter de compu gekropen. Op zich al weer een wonder dat het ding het doet want ja het zijn toch geen wapens. (Het is maar waar je natuurlijke affiniteit ligt.....) Jouw stukjes zijn behalve informatief ook zeer lezenswaardig en volgens mij heb je het best naar je zin. Bij de baas is nog alles hetzelfde dus wat dat betreft mis je niet veel. Behalve dat de lente zich nog niet laat zien, gaat hier alles zijn gantgetje. Slowly but surely building the house. Het gaat niet snel maar wel gestadig zullen we maar zeggen. Pas goed op jezelf en veel succes met het goede werk dat je daar doet.

Hartelijke groeten van ons & the boys.