MeS 19 april 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu MeS 19 april 2006 - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu

MeS 19 april 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

19 April 2006 | Afghanistan, Kabul

Hoe gaat het nu in Masar e Sharif? De zomer is nu in volle hevigheid begonnen. Temperaturen tot meer dan dertig graden, wind en veel stof. MeS ligt aan de rand van de Oezbeekse woestijn. Op dit moment is er nog wat groen op het land en de bergen, maar dat zal straks verschroeit zijn. Dat betekent dat er nog meer stof en zand in de lucht komt. De wisseling van winter met veel sneeuw naar de zomer is binnen anderhalve maand gebeurt.

Met mijzelf gaat het (weer) goed. Begin april heeft zich een besmetting met de Shigella somnie bacterie voorgedaan. Dit betekent hevige diaree en koorts. Er zijn ruim 110 militairen ziek geweest. En ik was daar ook bij. Op het Noorse kamp waren twee grote hangartenten ingericht als hospitaal. Iedereen op geimproviseerde bedden en veldbedden neergelegd. Uiteraard is een kamp niet ingericht op zoveel zieken in een (1) keer. Behandeling was voor de meesten veel vocht toedienen en anti biotica. Zeker in een omgeving als deze is uitdroging een gevaar, ook voor goed getrainde soldaten. Na een verblijf van twee tot drie dagen waren de meesten weer zo ver opgeknapt dat ze terug konden naar hun eigen eenheid. Daar nog een paar dagen rust houden en veel eten en drinken. Voor mij gold hetzelfde, dus bij elkaar een week uit de roulatie geweest. Daarnaast was de keuken meer dan twee weken gesloten en leefden we op noodrantsoenen.

Hier in MeS is inmiddels het hoofdkwartier over de Noordelijk regio van Afghanistan opgebouwd in een nieuw en groot kamp. De Duitsers zijn de komende jaren de "leadnation" in de Noordelijke regio. Maar veel ander landen in Europa leveren ook militairen. En dat gaat van groot (Frankrijk, Amerika, Hongarije) tot klein (Nederland, Belgie, Letland) om een aantal te noemen. Dat maakt het werken hier bijzonder interessant, denk alleen al aan de taalprobleempjes en de cultuurverschillen.

In de noordelijke regio is het nog steeds relatief rustig. Er zijn natuurlijk bedreigingen en er is een aantal malen een IED (Improvised Explosive Device) aangetroffen. Maar gelukkig geen gewonden. Wel is er vorige week een aanslag geweest op een VN auto in Baghlan, 20 km ten noorden van Pul i Khumri. Geen gewonden gelukkig. Er zat een Oostenrijkse militair adviseur van de VN in de auto (bekende van mij), een blauwe baret, dus ongewapend zoals alle VN medewerkers. De inschatting en hoop is dat de plegers het verschil tussen VN en ISAF niet hebben opgemerkt (analfabetisme van de daders), de blauwe baret draag immers een militair uniform. Want anders is het een zeer slecht teken, want in onze westerse ogen is de VN een onpartijdige organisatie. Maar in de ogen van terroristen en/of lokale krijgsheren die alleen maar willen destabiliseren is dit waarschijnlijk ook geoorloofd.

ISAF probeert ook aan de bevolking te tonen wat ze hier komen doen. Het grootste deel van de bevolking is analfabeet. Dat betekent dat alles via het gesproken woord of beeld wordt overgebracht. En de belangrijkste informatiebron voor velen is de Mullah in de moskee. Mede door projecten kunnen we de harten van mensen "veroveren". Een manier is om met een medisch team de provincie in te gaan. Naast dit team zijn er ook bijvoorbeeld veeartsen en ontwikkelingswerkers aanwezig. Er wordt voor een aantal dagen een medische post opgezet waar mensen worden behandeld of doorverwezen naar een ziekenhuis. Hier komen dan ook honderden mensen per dag. Daarnaast zijn er lokale vertegenwoordigers aanwezig en de pers. Door verspreiding van foto's kunnen we ook duidelijk maken dat we een missie uit voeren die er is om de mensen te helpen en we zeker geen bezettingsmacht zijn!!
Daarnaast worden kleine projecten voor dorpjes in de buurt uitgevoerd. Denk aan het slaan van een waterput aanleg van sanitair of bouw van een school en/of samenkomstruimte.

Zoals gezegd is het hoofdkwartier van de Noordelijke regio nu in MeS. De bouw gaat nog steeds door. Ook daarvoor worden veel mensen vanuit de omgeving aangenomen. Zij kunnen dan ook meteen eventuele medische zorg krijgen. En door te werken verdienen ze geld dat weer ten goede komt aan hun families en daarmee ook aan de lokale economie. Een neveneffect is ook dat de mensen die hier werken vertrouwen krijgen in de "buitenlanders" en bijvoorbeeld ook aangeven wanneer er mensen zijn die onbetrouwbaar zijn (niet van hier!) of bedreigingen hebben geuit.

Inmiddels is er een grote groep Nederlanders in het (oude) kamp neergestreken. Zij gaan dit kamp afbreken en dan alle aanwezige Nederlandse eigendommen naar Kandahar in het zuiden van Afghanistan verplaatsen. Uiteindelijk zal het dan in de provincie Uruzgan weer worden opgebouwd. Hier zal Nederland de volgende missie in Afghanistan gaan uitvoeren in het kader van ISAF. Dit oude kamp is al enige tijd (twee jaar) hier aanwezig. Er zijn dan ook onder andere tenten, vrachtwagens, gepanserde personenvoertuigen maar ook bijvoorbeeld ook generatoren en veel voorrden aanwezig. Een deel wordt via de lucht vervoerd, maar er gaat ook veel over weg met lokale ondernemers.

Persoonlijk ben ik begonnen met aftellen tot de reis terug naar Nederland. De planning is om in de tweede week van mei terug te gaan. Hoe het allemaal zal gaan verlopen wordt uiteraard pas na afloop weer toevertrouwd aan dit medium.
Hartelijke groet en tot ziens, Gillis

• 19 April 2006 - 08:54

Tineke:

Zal wel weer blij zijn als je gewoon weer thuis bent. Ondanks het goede werk wat jullie doen blijft er een onzekere factor, en daar hebben wij hier helemaal geen grip op waardoor je toch wel angst houd. Verder gaat het met ons verder goed. Peter en ik zijn ook flink ziek geweest maar we beginnen nu allebei weer de oude te worden. Jeroen die wandelt natuurlijk overal tussendoor. Ik kijk erg uit naar het moment dat je weer gewoon in Nederland bent. Met mama gaat het ook goed. Die zal ook weer blij als ze je ziet. Let goed op jezelf en zie je gauw weer. Groetjes en xjes Tineke, Peter en Jeroen.

• 19 April 2006 - 08:59

Corine En Mirea:

Lieve Gillis,

Het klinkt allemaal ontzettend zinvol wat je schrijft: ik hoop ook dat dat overkomt bij de bevolking. En dat er hoop en vertrouwen wordt gezaaid.
    We hebben je gemist de afgelopen paasdagen in de Muider.
    We denken aan jou en Louis en bidden voor jullie!
    Veel liefs, Corine en Mirea

• 19 April 2006 - 09:33

Julia Van Rijn:

Dag Gillis,

Wat een narigheid, ziekte in het kamp. Gelukkig ben je weer snel opgeknapt. We kunnen ons haast niet voorstellen wat jullie daar allemaal op te klauwen hebben. Goed hoor, maar ook heel weerbarstig werk.
    Verlang je naar huis, nu het aftellen is begonnen? Ik hoop dat ook de laatste weken goed en zinvol zullen zijn. In de Muider vergeten we je niet.
    Groeten, Julia

• 19 April 2006 - 10:10

Coby De Beer:

Gilles fijn dat jou tijd er weer bijna op zit hoor ,het werk wat jullie ndoen is nodig en nuttig .Maar weer naar huis is toch iets om naar uit te kijken .Ik wens je de laatste maand nog sterkte ,en voor straks een goede thuis reis.

Groetjes Gerth en Coby de Beer.

• 19 April 2006 - 13:22

Frans En Nel/Curaçao:

Ha die Gillis, 't was weer fijn een teken van leven te ontvangen. Ik kom naar Nederland van 11 t/m 29 september en neem dan contact met je op.
    Sterkte voor de laatste loodjes die het zwaarst wegen.
    Groetjes en een knuf van Nel.

• 19 April 2006 - 13:46

Jannie En Klaas:

Blij weer wat je te horen. Het begint nu al weer op te schieten. Veel sterkte bij de laatste loodjes en pas goed op jezelf.Groetjes Jannie en Klaas.

• 19 April 2006 - 18:14

Harry:

Hallo Gillis,

Goed om weer wat te lezen over je bevindingen. Tevens dat je over een bepaalde periode in NL bent. Zal eerst wel weer wennen worden, maar als je geluk hebt hebben we hier straks ook een warme zomer......15 gr. of zo..?? in DH zijn we bezig alles weer in bedrijf te stellen voor de komende vaarperiode; materieeltechnsich ziet het er positief ook; tot nu toe gaat alles cf. planning. Succes komende periode en tot de volgende mail(s). En uiteraard een goede terugreis.

Mvg,

Harry

• 19 April 2006 - 19:08

Lia Wijs:

Hallo Gillis.
    Ik had al van louis gehoord dat je ziek geweest bent ,gelukkig ben je weer opgeknapt.
    Ik hoop dat je terugreis voorspoedig verloopt en dat je weer veilig thuis komt.
    Je moet vele lieve groetjes hebben van tante truus.Ik vertel haar altijd je verhaal,dat vind ze fijn om te horen.
    Lieve gillis hou je goed en tot ziens.
    Groetjes van jos en lia

• 21 April 2006 - 15:04

Corry En Harm:

Op de dag dat onze dochter haar 34e verjaardag vierde, zond jij ons weer nieuws uit Afghanistan.Fijn dat het weer beter met je gaat en dat je nu aan het aftellen bent.
    Een kopie van dit bericht zal ik aan je moeder geven.
    Een hartelijke groet van ons en sterkte die laatste weken!

• 22 April 2006 - 13:16

Nel&peet:

hallo daar zijn wij weer met een groet aan jou en de andere nederlanders daar in verweggistan haha
    alles goed met jullie daar ik hoorde dat jij zo ziek bent geweest maar ik las ook dat je weer was opgeknapt fijn voor je de wetenschap datje in mei weer thuis bent ik denk dat iedereen in hier holland weer onzettent is op gelucht als jij weer voet op nederlandse boden zet dus pas goed op je zelf en de anderen want jullie kunnen niet gemist worde hier in dit koude kikker landje heel groetjes nel en peet en heeeeeeeeele dikke knuffel van mij

• 22 April 2006 - 18:02

Titia:

fijn om te horen dat je beter bent.Alles goed hier het mag wel wat warmer.Over een paar weekjes lekker naar huis met een goed gevoel maar dat zal wel.Johan heeft het druk met zijn werk dat zit wel goed gisteren de nieuwe auto gekregen.
    Gillis tot gauw.groetjes hier uit ermelo

• 24 April 2006 - 15:40

Kim:

Hoi Gillis
    Goed te horen dat alles ok met je is.
    De bomen op de gracht zijn weer aan het uitlopen.
    Hè, hè eindelijk lente!!!
    Hoop je gauw weer tegen te komen.
    groetjes Kim

• 24 April 2006 - 20:13

Tanja:

Lieve Gillis,
    Even een reactie op je bericht. Ben blij dat je weer hersteld bent. Weet dat ik aan jou en aan Louis denk en met jullie meeleef.
    Lieve Gillis, wees voorzichtig en kom behouden thuis.
    Dikke kus van Tanja.

• 26 April 2006 - 20:25

Bep Romijn:

Hoi gillis
    leuk weerwat van je te horen ik ben wat laat met mijn reactie maar ik heb het nog al druk gehad ik ben blij dat het er bijna opzit voor je hou nog even vol he
    ik kijk uit naar je volgende berichtje groetjes van mij Bep

• 27 April 2006 - 21:31

Richard:

Gillis!

Wat gaat de tijd snel! 'k Hoop dan ook dat je overmorgen wat gelegenheid hebt om Koninginnedag te vieren, hier in Amsterdam lijkt het NU al te beginnen... ;-)
    Richard

• 04 Mei 2006 - 12:51

Michel:

Hoi Gilles

Heerlijk van de eerste zon dit jaar genietend dacht ik, hoe zal het met Gilles zijn.
    Inmiddels heb gelezen dat je binnenkort weer naar huis komt.Gezellig !!!!

Koningenavond zijn we lekker uit eten geweest met Louis en de meisjes van het sigaren magazijn en Paul .
    Misschien kunnen we met z´n alle gaan als je weer thuis bent.
    Ik moet weer verder er komt zowaar een klant met deze hitte.

Groetjes Rene en Michel