Laatste dag in Mazar-e Sharif, 7 mei 2006 - Reisverslag uit Mazar-e Sharif, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu Laatste dag in Mazar-e Sharif, 7 mei 2006 - Reisverslag uit Mazar-e Sharif, Afghanistan van Gillis - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Mazar-e Sharif, 7 mei 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

07 Mei 2006 | Afghanistan, Mazar-e Sharif

En dan breekt de tijd aan om de terugreis te aanvaarden. En ik kan wel zeggen dat ik er naar uit kijk om weer thuis te zijn. Ik ben wel gewend om langere tijd van huis te zijn, maar deze missie in Afghanistan is toch een heel andere.
Ik vind het een hele ervaring en had het ook niet willen missen. Achteraf is natuurlijk makkelijk praten. Er is mij niets overkomen, gelukkig maar!

Afgelopen 4 mei hebben we als Nederlands detachement ook de dodenherdenking gehouden. De hoogst aanwezige, een Luitenant-Kolonel van de Landmacht heeft een korte en indrukwekkende rede gehouden na de twee minuten stilte. Bij aanvang van de rede is het gedicht voorgelezen dat twee en een half uur later op de Dam in Amsterdam zou worden voorgedragen. Voor degene die het niet heeft gehoord, zal ik het herhalen:


Gesloten deur - Annemarije Baars

Beelden gaan voorbij
door verhalen die ik hoor.
Zo lang geleden, beangstigend dichtbij.

In verbeelding hoor ik mensen gillen,
voel ik de angst die hen gevangen houdt.
Ik zie dat m’n handen beginnen te trillen,
van buiten voel ik warmte, van binnen is het koud.

Vogels zijn nergens te bekennen, bloemen verliezen hun kleur,
grauwe lucht laat geen licht meer binnen,
oorlog houdt leven achter een gesloten deur.

Vrede zoekt niet zelf een weg in deze strijd,
respect was haar ruw ontnomen.
Moed en vertrouwen hebben naar een open deur geleid,
waardoor ‘vrijheid’ binnen kon komen.


Een bijzondere ervaring om als Nederlanders in Afghanistan bij de Nederlandse vlag deze herdenking te houden. Het brengt de oorlog van zo lang geleden en de strijd om vrede welvaart te brengen in Afghanistan heel dicht bij elkaar.
En in gedachten zijn we bij al die militairen en in het bijzonder de Nederlanders die nu aan het werk zijn en gaan in Kandahar en Uruzgan.

Maar voor mij zit het erop. Morgen met het vliegtuig vanuit MeS op weg naar huis. Via een aantal plaatsen uiteindelijk op vrijdag 12 mei terug in Nederland.

Groet van Gillis.

  • 07 Mei 2006 - 09:01

    Elaine En Lexy:

    hoi gillis
    hebben al je verhalen op de voet gevolgt,maar zijn ook wel weer heel blij voor je dat je van de week weer lekker thuis bent...
    groetjes en kusjes van elaine en lexy en we zien je snel xxx

  • 07 Mei 2006 - 11:13

    Jannie En Klaas:

    Alvast een goede thuisreis gewenst en weer welkom in Nederland.Wij kunnen ons goed voorstellen dat je er nu naar uitkijkt. Al;vast een goed ontschepingsverlof toegewenst. Groeten Jannie en Klaas.

  • 07 Mei 2006 - 11:57

    Henk Meijer:

    Fijn dat je hrt nu dagen zijn voor aftellen dat je weer thuis bent een live groert uit Den Helder

  • 07 Mei 2006 - 12:51

    Frans En Nel/Curaçao:

    Hoi Gillis,
    we zijn blij voor jullie dat deze missie weer ten einde is. En....gezond en wel weer naar huis compleet met alle ledematen. We wensen jullie een hele fijne en warme periode toe. Hopende dat je ooit de Antillen nog eens aandoet. Knuf van Nel en Frans.

  • 07 Mei 2006 - 14:21

    Liawijs:

    Hallo gillis.
    Ik heb genoten van je reis verhalen,maar het is ook goed om weer naar huis te gaan.
    Een veilige thuis reis gewenst door jos en lia wijs

  • 07 Mei 2006 - 14:46

    Flip Noordam:

    Dag Gillis,
    Fijn dat je weer terug-komt! Dan kunnen we de tijd in de kerk ook eindelijk weer laten lopen! Groet, Flip

  • 07 Mei 2006 - 18:48

    Ralph:

    He man gelukkig is alles goed gegaan. Geniet van een wel verdiende vakantie thuis met een ieder. dinsdag as gaan arjen en ik daar het werk voortzetten en we houden je op de hoogte. We mailen gegroet Ralph

  • 07 Mei 2006 - 20:28

    Nico:

    Goede reis en welkom thuis, horen wel weer van je in DH bij BO

    grtn nico

  • 07 Mei 2006 - 20:45

    NEL&PEET:

    HOI HI HET ZIT ER GELLUKKIG OP VOOR JOU
    WIJ ZIJN HEEL BLIJ DAT JE OVER EEN WEEK WEER THUIS BENT GEZOND EN WEL
    GROETJES NEL&PEET

  • 08 Mei 2006 - 09:29

    Richard:

    Gillis!

    Top! Doe ook de laatste dagen voorzichtig, ben r-a-z-e-n-d nieuwsgierig naar je meer specifieke ervaringen m.b.t. de inhoud van je werk en verheug me op je verhalen in Amsterdam...
    :-)
    Richard

  • 08 Mei 2006 - 11:12

    Henk Meijer:

    Een zeer goede terug rijs Gillis

  • 09 Mei 2006 - 18:24

    Anne-Marie&Pim:

    Als de tijd voor jou ook zo snel is gegaan als bij ons dan was deze missie een FLITS. Voor straks
    WELKOM THUIS!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillis

Here I write all my travels on land and at sea. At this time I am serving for UNTSO in the Middle East.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 33175

Voorgaande reizen:

09 Mei 2014 - 24 Mei 2014

UNTSO

18 December 2005 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: