Ik ben er weer. Of toch niet? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gillis - WaarBenJij.nu Ik ben er weer. Of toch niet? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gillis - WaarBenJij.nu

Ik ben er weer. Of toch niet?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

10 Maart 2008 | Nederland, Amsterdam

Het dagboek heeft nu twee jaar stilgestaan, maar het is goed om het weer op te pakken. Dit betekent dat ik eerst een stukje geschiedenis ga schrijven. Sommigen zullen dit kennen, anderen niet. Voor hen dan nu.

Maar eerst nog even, wie dit leest, moet weten dat ik al weer op pad ben met Hr.Ms. Rotterdam. Ergens op zee waar het koud is en ik Boreas, de koning van de poolzee, al heb ontmoet.

Helaas is het uploaden van foto's lastig, de internet snelheid is laag. Dus beeld bij het verhaal helaas pas over een week of zo.

Na terugkomst uit Afghanistan heb ik eerst genoten van een lang verlof samen met Louis. Luieren en op vakantie.
Maar dan volgt weer de harde werkelijkheid van werken. Ik ben in eerste instantie terug gegaan naar de plaatsing waar ik vandaan kwam.
In Den Helder het begeleiden van het onderhoud van schepen. Inmiddels was ik al te weten gekomen dat mijn volgende plaatsing Hr.Ms. Rotterdam zou worden.
En dit schip lag in groot onderhoud en werd onder andere door mij begeleid. Het schip lag voor het grootste deel in Amsterdam op de werf. (Shipdock in Amsterdam Noord) Het verloop van dit onderhoud is wat stroef verlopen door een aantal tegenslagen.
Per 6 december 2006 werd ik officieel geplaatst aan boord van de Rotterdam als hoofd van de technische en wapentechnische dienst. En toen was dat grote schip, op het droge, met overal slangen en gaten, in veel kleuren behalve marinegrijs, mijn werkplek. Dat is wel even wat anders dan een behaaglijk kantoor met CV en uitzicht over de marinehaven in Den Helder. Maar wel waar het bij de marine om gaat, een SCHIP!! Althans, dat moest het weer gaan worden. Op dat moment kon het schip niet eens drijven, laat staan varen. Maar een voordeel was wel, dicht bij huis en op de fiets naar mijn werk.

Echter met veel energie, vergaderingen en inzet van iedereen is het schip uiteindelijk vlot gekomen en eind januari 2007 naar Den Helder gesleept (slik, niet op eigen kracht).
In Den Helder zijn zeer vele restpunten weggewerkt en konden we beginnen aan proefvaren.
Daarnaast moest er worden opgewerkt. Dit betekent dat de bemanning wordt getraind door diverse marine-instanties op het gebied van brand- en averijbestrijding. Maar ook krijgt iedereen weer diverse opleidingen bij de scholen in Den Helder.
Dan volgt er een training onder leiding van een Nederlandse staf. In deze periode van circa vijf weken worden schip en bemanning getest en getraind. Onder andere het dokken van het schip, zodat landingsvaartuigen in en uit kunnen varen in het dok van Hr.Ms. Rotterdam. Tijdens deze periode was er gelukkig ook tijd voor ontspanning, een havenbezoek aan Antwerpen. Maar ook dit hoort bij de training, kijken of het schip bijvoorbeeld een receptie kan geven voor notablen uit de stad en of bewaking van het schip op orde is.
Echter de ontspanning is een wezenlijk onderdeel. Na werken is er rust. Afgemeerd midden in de stad, op vijf minuten lopen van de Markt. En geweldig weer met veel zon en 25 graden.

Hierna waren we gereed om naar Plymouth te gaan. Hier werd het volgende deel van het opwerktraject uitgevoerd. Onder leiding van een Engelse staf testen van onder andere zeemansschap, oorlogsvoering en brand- en averijbestrijding. Hier zijn we met een voldoende geslaagd. Dit betekende dat we inzet gereed waren.

Op weg naar Nederland en gereed voor de volgende vaarperiode. Maar daarover later.

  • 10 Maart 2008 - 21:18

    Louis:

    Ja meneer zo gaat dat bij de marine!!! nen ik maar wachten thuis, maar gelukkig over een dikke week ben je weer bij thuis, al is het maar voor een klein poosje, maar dat is nu eenmaal zo en des te meer genieten we van ons samen zijn, en voor morgen als je weer op huis aan gaat met je schip, goede reis.xxxxxLouis

  • 10 Maart 2008 - 21:21

    Nico Verkammen:

    Hallo Gilles,
    Het werkt inderdaad weer.

    groeten uit nat Den Helder

  • 10 Maart 2008 - 21:52

    Lia Wijs:

    hallo Gillis.

    Wat leuk dat je weer een dagboek aan het maken bent.
    Werk ze maar weer en behouden vaart.

    Groetjes van jos en lia

  • 10 Maart 2008 - 22:56

    Alexa:

    Goede vaart, en net zo fris en vrolijk weerom! Doe je best en laat je drijven..
    Ik ga je verslag lekker lezen en genieten in mijn vrije uurtjes.
    Groeten, Alexa

  • 11 Maart 2008 - 09:28

    Judith:

    Leuk om weer te lezen hoe het je nu vergaat. Ik ben ontzettend benieuwd welke reis je hierna gaat doen.
    En ik zal het met veel plezier weer lezen. Goede reis en tot horens, judith

  • 11 Maart 2008 - 10:39

    Betty De Vetten:

    Hoi Gillis
    Leuk je verslag te lezen.Toevallig klikte
    ik je dagboek aan,las je verhaal.Gezellig
    dat je weer thuiskomt,helemaal voor Louis
    Nog behouden vaart en tot ziens,Betty

  • 11 Maart 2008 - 15:48

    Jannie En Klaas:

    Gillis bedankt voor de ruime uitleg. Wij wensen je nog een goede vaart en straks natuurlijk een fijne thuisreis. Groetjes uit Almere.

  • 11 Maart 2008 - 18:33

    Richard:

    Lang leve internet, leuk zo weer 's wat te vernemen over het marineleven!

    Groeten uit de Korte Leidsedwarsstraat!!!

  • 12 Maart 2008 - 11:55

    Coby:

    Gilles leuk weer wat van je te lezen, en ik ga je zeketr weer volgen op je reizen hoor.Goeie reis en behouden thuiskomst..

  • 12 Maart 2008 - 14:16

    Henk Meijer:

    Hallo Gillis.
    Leuk jongen om als je vaart voor kort of lang zo toch weer van je te hornen.
    Lieve Groet uit Den Helder Henk Meijer

  • 12 Maart 2008 - 14:18

    Corine En Mirea:

    Lieve Gillis,

    We zijn er ook weer bij hoor!!
    Tot snel en we denken aan jou en Louis.

    Liefs, Corine en Mirea

  • 23 Maart 2008 - 20:19

    Dick Van Baren:

    Hi Gillis,
    Leuk om te lezen hoe dat bij de Marine gaat. Ik kwam pas vandaag, 23 maart, toe aan het lezen van je verhaal. Vandaar mijn verlate reactie.
    groetjes, ook van Elly,
    Dick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillis

Here I write all my travels on land and at sea. At this time I am serving for UNTSO in the Middle East.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 33187

Voorgaande reizen:

09 Mei 2014 - 24 Mei 2014

UNTSO

18 December 2005 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: