In het hoge Noorden - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Gillis - WaarBenJij.nu In het hoge Noorden - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Gillis - WaarBenJij.nu

In het hoge Noorden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

13 Maart 2008 | Zweden, Abisko

Inmiddels ben ik al sinds 18 februari op pad met Hr.Ms. Rotterdam. We zijn vertrokken vanuit Den Helder en op weg gegaan naar Noorwegen. Hier zijn de mariniers al enige weken bezig met hun wintertraining. Hierin wordt onder andere getraind op overleven, skien en onopvallend door het land bewegen. Deze training wordt dit maal afgesloten met een daadwerkelijke landing vanaf de Rotterdam ergens in de fjorden van Noorwegen. Mariniers met voertuigen en materieel worden aan boord genomen. Dit gebeurt in een klein dorpje in het noorden van Noorwegen, Soreisa. Van hier vaart de Rotterdam naar het gebied waar de landing moet worden uitgevoerd. Ik zal in mijn volgende bericht wat meer over de setting van de landing vertellen en wat het doel van de oefening is.

Maar voordat dit gaat plaaatsvinden, eerst een havenbezoek aan Narvik in Noorwegen. Voor een ontspannen havenbezoek voor de bemanning. Maar er zat ook werk aan vast voor een deel van de staf aan boord. (de staf is aan boord voor de coordinatie en leiding van de oefening. Rotterdam dient ook als drijvend commandoplatform)
In Narvik vonden de eerste besprekingen plaats voor deze internationale oefening. Er werd deel genomen door Noorwegen, Engeland, Belgie en Nederland.

Persoonlijk was er in Narvik voor mij volop de gelegenheid om de stad en omgeving te verkennen. De eerste dag gewandeld in de stad en het oorlogsmuseum bezocht. De volgende dag, op zaterdag 23 maart, ben ik naar Zweden geweest. Dat heb ik samen met een aantal collega's met de trein gedaan. En niet omdat het Zweden was, maar omdat het een erg mooie route langs de fjorden was en door de bergen.
We zijn in Abisko uitgestapt en hebben daar een fikse wandeling in de sneeuw bij tien graden onder nul gemaakt. Het is een toeristengebied met diverse langlaufroutes en skimogelijkheden. Verder een groot ressort met prachtig uitzicht over een meer, dat nu stijf dicht gevroren is. En de stilte daar, overweldigend. En het licht is intens door de witte sneeuw en felle zon.

In de avond met de trein weer terug en de dag afgesloten met een bezoek aan een restaurant. En dat was dan ook het einde van het havenbezoek aan Narvik. en we zijn gereed om aan het doel van onze reis te beginnen.

  • 13 Maart 2008 - 07:09

    Louis:

    Lieve Gillis,alweer heb je tijd gemaakt voor eeen update! goed zo laat onze vrienden en bekenden maar weten wat voor een belangerijke taak je hebt, nog enkele dagen en je bent weer bij me! tenminste voor een hele week, en dan ga je er weer even tussen uit met je schip,ik hoop dat je rustig weer hebt op je reis terug,en tot dinsdag.xxxxLouis

  • 13 Maart 2008 - 09:03

    Alexa:

    Gossie,we zijn vreselijk jaloers! Wanneer komt er bij ons nog eens sneeuw…?
    Geniet maar intens van de mooie reizen. Dat oorlogsmuseum, was dat interessant?
    Kunnen de gewone mensen daar Engels spreken?
    Succes met de oefeningen.
    Van Vroege Vogels vernam ik dat er een schrikkelbig is geboren! Ik hoop dat het plaatje aankomt.. Nee dus. Hou dat maar tegoed!
    Groeten van Jos en Alexa.

  • 13 Maart 2008 - 19:47

    Jannie En Klaas:

    Dit is wat mij altijd heeft geboeid in militaire dienst. Het bezoeken van veel plaatsen over de hele wereld. Gillis bedankt voor het verslag rn rrn goede terugreis gewenst.
    Groeten Jannie en Klaas.

  • 14 Maart 2008 - 12:29

    Mamma:

    ik hou van je
    De computer is inmiddels in orde. Bedrijfsgereed. Hoera.
    Oma's appartement gezien. Fantastisch. Kijkt uit op het kanomeer. Zit op kopse kant. Verder alles goed.
    Ik ga zo met oom Klaas en tante Jannie mee naar Almere en blijf daar tot maandag.
    XXX Mamma

    P.S.
    Groetjes oom Klaas, tante Jannie en Tanja.

  • 15 Maart 2008 - 22:44

    Margreet:

    Hoi Gillis, wat leuk dat je in Zweden was. Ik was deze week (10,11 en 12 maart) ook in Zweden. Ik was in Degerfors (50 km ten noorden van Orebro) maar daar was geen sneeuw meer, daar was het al een beetje voorjaar. 'k Ben nu weer in Amsterdam en begrijp dat jij daar dinsdag ook weer zult zijn. Goede thuisreis toegewenst en tot spoedig ziens. Liefs en groeten, Margreet.

  • 16 Maart 2008 - 18:09

    Leo En Cees:

    Ha die Gillis,
    Keek Cees gisteren toevallig op zijn Italiaanse emailbestand, waar hij sinds wij in Nederland terug zijn nooit meer op kijkt, ziet hij jouw reisverslag uit Noorwegen. Gelukkig maar en weten wij nu waar je uithangt!
    Ik zal zo Louis een mail sturen om hem nog even, tot je dinsdag thuis komt, te bemoedigen!
    Goede terugreis en tot gauw,
    hartelijke groet,
    Leo en Cees

  • 16 Maart 2008 - 19:18

    Rob:

    Hi Gillis, van je winterse sfeerplaatjes heb ik zeer genoten, vooral dat noorderlicht is echt "spooky"! Blij dat je geen rare of echt nare dingen hebt meegemaakt en kom maar snel weer gezond en wel thuis! Lieve groeten, Rob

  • 23 Maart 2008 - 20:26

    Dick Van Baren:

    Hi Gillis,
    Mooi hoor en wàt een belevenissen.
    Doris zong het destijds al: ... bij de Marine mòet je zijn!'
    groetjes, ook van Elly,
    Dick.

  • 23 Maart 2008 - 20:27

    Dick Van Baren:

    E R R A T A :
    Doris moet natuurlijk zijn Dorus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillis

Here I write all my travels on land and at sea. At this time I am serving for UNTSO in the Middle East.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 33176

Voorgaande reizen:

09 Mei 2014 - 24 Mei 2014

UNTSO

18 December 2005 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: