Harstad en de fjorden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gillis - WaarBenJij.nu Harstad en de fjorden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gillis - WaarBenJij.nu

Harstad en de fjorden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

16 Maart 2008 | Noorwegen, Oslo

En dan begint het werkelijke varen, twede en een halve week. Wel continu in de fjorden, dus voor een zeeman wel vreemd. Je lijkt wel een binnenvaartschip met overal om je heen bergen, maar toch blijft het landschap adembenemend.

Wat is het doel van de oefening? De Rotterdam is een LPD (landing platform dock)of ook wel genoemd een amfibisch transportschip. Aan boord zijn diverse landingsvaartuigen en voertuigen mee genomen vanuit Nederland. Aan boord is plaats voor in totaal 667 mensen. De vaste bemanning is circa 160 personen. Daarnaast is er deze reis een staf aan boord van circa 120 mensen. De overige slaapplaatsen kunnen door ingescheepte mariniers worden gebruikt tijdens het transport naar de landingsplaats.
Deze reis zijn de meeste mariniers al op hun wintertraining in Noorwegen voor meerdere weken. Deze oefening sluit aan op deze training.

De eerste week worden diverse oefeningen gehouden; testen of de procedures goed verlopen en alle mensen en voertuigen binnen een gestelde tijd aan land komen. Je kunt je voorstellen dat het laten landen van 300 mariniers met vrachtwagens, kleine rupsvoertuigen en alle voorraden, een behoorlijke organisatie vereist. Vandaar de uitgebreide voorbereiding.

Eerst wordt op zee de route die de Rotterdam moet varen naar de landingsplaats verkend door fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten. Is de Rotterdam in de buurt van de landingsplaats, dan volgt een gedegen verkenning van de landingsplaats door een speciaal onderzoeksteam. Na deze voorbereiding kunnen de landingen gaan plaatsvinden. Bij een daadwerkelijke actie zullen oefenplaats en landinsplaats ver uit elkaar liggen. Deze oefening vindt volledig plaats in het zelfde fjord in Noorwegen. En dan zijn we er klaar voor!

Het scenario van de oefening is het uitvoeren van een VN resolutie. Twee landen hebben een onderling conflict over grondstoffen en de grens tussen beide landen. Het conflict is zo hoog opgelopen dat het in de Veiligheidsraad is behandeld en de VN een resolutie heeft aangenomen. Eerst zijn er onderhandelingen op politiek niveau. Zonder resultaat. Dan is militaire bijstand nodig om de resolutie te kunnen afdwingen. Er moeten troepen aan land worden gebracht. Onderdeel van dit scenario is de Rotterdam. Zij wordt vanaf open zee naar de landingsplaats gestuurd. Daar zullen alle eenheden aan land worden gezet.

Tijdens zo'n grote oefening zijn er regelmatig bezoekers van diverse pluimage. In deze periode is de nieuwe staatssecretaris van Defensie aan boord geweest. Hij heeft een goede indruk gekregen van het opereren van de Rotterdam op zee en de troepen op de wal.

Na afloop van de oefening zullen alle materialen weer aan boord worden genomen. De Rotterdam gaat vol beladen weer naar Den Helder. Op de terugreis zal de Rotterdam nog een bezoek brengen aan Bergen in Noorwegen.

• 16 Maart 2008 - 09:20

Louis:

oke meneer! je hebt net twee geweldigge dagen in bergen gehad(met etentjes enz) dus kom nu maar naar huis! er word op je gewacht! en ik weet dat je vandaaag om twee uur begint met de terug reis, goed zo! en dinsdag ben je weer in ons kikkerlandje!(al is het niet voor lang) maar dat geeft helemaal niks! ik hoop dat je een beetje rustig weer hebt onderweg en ik zie je wel op de kade!liefsLouis

• 16 Maart 2008 - 10:20

Mama:

Zoals je ziet ios je m,oeder al erg actief de laatste dagen. Je bericht gelezen en ik ben blij dat je dinsdag weer in Nederland arriveert. Dan is er weer een oefening en vervolgens op naar de volgende reis. Ik ben nu nog in Almere en ga morgen weer naar huis. Het is erg gezellig. Ik geniet met volle teugen en hyeb samen met tante Jannie leuk gewinkeld. Vanmiddag gaan we naar een uitvoering van het koor van ome Klaas. Nu Gillis dat was het dan weer.
    Liefs van je mama en natuurlijk de groeten van Jannie en Klaas.

• 16 Maart 2008 - 14:35

Harry Lijzenga:

Gillis,

Goede vaart en hou de boel een beetje heel.......

Mvg,

Harry

• 16 Maart 2008 - 14:38

Henk Meijer:

Nu Gillis ik heb het gehoord hoor en gelezen je terugreis is gaande en dinsdag moet je al weer binnen staan want Louis staat op de kade nu die kun je daar niet zomaar laten staan een behoude terug vaart naar Holland een groet uit Den Helder Henk Meijer

• 16 Maart 2008 - 16:56

Tineke:

Hej Gillis,

Een hele organisatie zo'n oefening. Lijkt me een vrij ingewikkeld proces voordat alle groepen zover zijn. Ik wens je in ieder geval een goede thuisreis.

Groetjes Tineke

• 16 Maart 2008 - 17:34

Alexa:

16/3/08
    Hallo Gillis,
    Conclusie: we moeten hier maar geen ruzie maken, want dan komt de Rotterdam er aan!
    Hoeveel kennissen en vrienden hou je er aan over na zo’n reis? 667 + (?) 160 + 120 = 947…!
    Zit je zelf ook in die onderwater- en landingsvoertuigen? Moet je dan bevelen geven, zaken regelen, onderzoeken, besturen etc. Raap nooit ontploffers op!
    Varen tussen hoge fjorden lijkt me wel wat. Maak maar veel foto’s, dan kunnen we later meegenieten.
    Leuk, je mail!

Da-ag, Jos en Alexa.
    P.S., Morgen is de begrafenis van Ineke Kooiman.

• 16 Maart 2008 - 17:41

Alexa:

16/3/08
    Hoi, alweer!
    Ik had even niet begrepen dat je er zowat alweer bent. Fijn!
    De stormen hier hebben van schrik de vleugels genomen, maar het regent zich een ongeluk. WELKOM thuis!
    Da-ag, Alexa.

• 16 Maart 2008 - 20:23

Jolanda & Peter:

hoi Gillis,
    leuk om via dit bericht te horen hoe het je vergaat!interessante reis met belangrijke opdracht. gelukkig (ook voor Louis)niet al te lang en al te ver. goede reis terug. wellicht dat we elkaar binnenkort weer eens (in Amsterdam?) zullen zien.
    groetjes uit Rotterdam
    jolanda, peter en mo

• 16 Maart 2008 - 20:45

Arjen:

He Gilles leuk om weer wat van je te horen. Ik ben zelf net bevorderd en geplaatst aan boord van de Tromp. Wij liggen het hele jaar binnen, we gaan naar de werf.Als je terug bent moeten we maar eens gauw een bakkie doen. Veel plezier verder met de reis en tot gauw.
    ook de groeten van Judith en Bar. Later @rjen.

• 16 Maart 2008 - 21:25

Hallo Gillis:

sorry dat ik zo weinig gereageerd heb maar me moeder is vorige week gevallen.Ze begint al weer op te knappen ze is bont en blauw geweest in haar gezicht en waarschijnlijke een gebroken neus Maak je geen zorgen het gaat goed met haar.
    groetjes van lia wijs

• 17 Maart 2008 - 04:05

Will Clayton:

Wow! Reading about the Rotterdam, reminds me of my nephew that is in the US navy. He is part of the team in one of the small amfibisch transport. His job is to transport people/things from ship to shore. I am glad you are writing these journals. I see you can enjoy yourself in where and what you are doing!

• 17 Maart 2008 - 09:27

Kim:

Hoi Gillis
    Leuk om je nieuwe verhalen te lezen, weer een hele andere missie dan Afganistan. Zou zeggen, goede reis en behouden vaart en zie je binnenkort op de gracht, je buuf Kim

• 18 Maart 2008 - 07:23

Flip En Baukje:

Beste Gilles,

Leuk dat je ons weer laat delen in je avonturen! Wel wat koud allemaal, maar prachtige uitzichten. We genieten mee!
    Alle goeds en groet!
    Baukje en Flip

• 23 Maart 2008 - 20:31

Dick Van Baren:

Hi Gillis,
    Mooi verhaal zeg.
    Krijg zo een goede indruk van wat jullie allemaal doen.
    Behouden vaart gewenst!
    groetjes, ook van Elly,