Twee weken weg naar Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Gillis - WaarBenJij.nu Twee weken weg naar Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Gillis - WaarBenJij.nu

Twee weken weg naar Schotland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gillis

09 April 2008 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Zoals geschreven de vorige keer, alweer weg. Dit maal op de Noordzee met een havenbezoek aan Edinburgh in Schotland.

Maar op weg daar naar toe eerst diverse oefeningen uitgevoerd. Na vertrek uit Den Helder op 31 maart een aantal dagen oefenen met de special forces van het korps mariniers. Wat is de bedoeling? Ook op zee kunnen incidenten plaatsvinden, het kapen van een schip of een booreiland. Dus eerst is de Rotterdam doelwit van diverse enteringen. De special forces in snelle bootjes op zee langszij het schip en dan met behulp van kleine ladders en/of haken het schip enteren. En zodoende aan boord klimmen en hun acties uitvoeren.
Later in de week bij een productieplatform op de Noordzee ook een aantal acties (enteren van het platform) uitvoeren.
Op donderdag de hele ploeg met materiaal op de rede van Den Helder met een sleepboot afgezet. En dan op weg naar Schotland.

Edinburgh is de hoofdstad van Schotland. En de Schotten zijn er trots op dat ze een zekere mate van zelfbestuur hebben binnen het Verenigd Koninkrijk. Het is een stad met een rijke historie. Onder andere een prachtig slot op een heuvel midden in de stad. Daarnaast een prachtig museum en mooie paleizen. Er is veel welvaart in Schotland. Wij lagen afgemeerd in Leith, een voorstad van Edinburgh. Vroeger een ingeslapen stad met veel afbraak. Nu een reusachtige terminal aan de haven met winkelcentrum, bioscoop en restaurants. En als publiekstrekker de Britannia. Dit was het schip van de Britse Koningin. Maar net als onze koningin haar Piet Hein is kwijtgeraakt is ook de Britse koningin haar schip kwijt. (het kost te veel). Maar nu is het te bezoeken als museum.

En dan weer op weg naar Nederland op maandag de 7e april. Deze week oefeningen met Cougar helikopters van de luchtmacht. Onder andere het oplanden aan boord op het dek is heel wat anders dan een asfaltbaan in bijvoorbeeld Leeuwarden.

Dinsdag 8 april is Gillis alweer niet thuis. Dus Louis viert zijn verjaardag zonder zijn man! Maar dat maken we het weekend wel goed hoor wanneer ik thuis ben.
De komende twee dagen nog een aantal uitdagende oefeningen voor de scheepsbemanning. We zijn onze eigen brandweer en ook bij averij zullen we het zelf moeten opknappen. Dit zullen we beoefenen onder leiding van gespecialiseerd personeel van de school in Den Helder.

Vrijdag 11 april weer terug in Den Helder voor een welverdiend weekend. En ook volgende week een aantal dagen varen. Die staan in het teken van werving van personeel voor de marine.

Tot een volgende keer maar weer!

• 09 April 2008 - 23:21

Alexa:

Hoi Gillis, Het enteren is dus nu wel voorbij. Nou, wij thuisblijvers enteren de hele dag op de pc: oefening baart kunst!
    Louis, welgefeliciteerd en jullie samen een blij weekend toegewenst!
    Groeten van Jos en Alexa

• 10 April 2008 - 05:51

Louis:

Zo meneer! bijna ben je alweer thuis, en dan gaan we er weer gezellig tegenaan samen, morgen kan ik je alweer ophalen in den helder(voor de zoveelste keer) en dan luister ik weer naar je verhalen, en denk dan bijmezelf:geniet maar van je prachtigge leven aan boord, want ik weet als geen ander dat het je leven is, maar over een paar jaartjes is het varen afgelopen voor je en heb ik je gewoon thuis zoals bijna iedere andere man. maar ja nu hoort het nog effe bij ons leven, en iedere keer als ik je ophaal is het weer feest! tot morgen op de kade!!!ik hou van je!!!!Louis

• 10 April 2008 - 06:29

Harry:

Hallo Gillis,

Voorzichtig aan met die grote bak! ik ben momenteel HTD af; De Zaan is aan belgie afgeleverd en 01 mei begin ik bij Matlog als Hoofd Conditie en Prestatiebewaking. Hou het heel daar!!!

• 10 April 2008 - 06:52

Judith:

Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt aan boord. Ben benieuwd hoe je het varen vind voor het werven.
    Louis, via deze weg wil ik je als nog even feliciteren. Tot horens Judith

• 10 April 2008 - 11:57

Henk Meijer:

Hallo Gillis.
    Was Edinburgh mooi zo zie je maar werken bij de Marine zie je en kom je nog eens ergens nu vrijdag staat de Senso weer warm hoor , hoop jou en Louis dan weer te zien.
    Groeten Henk Meijer

• 10 April 2008 - 15:21

Jannie Klaas:

Alweer op reis maar nu dan niet zo lang. Het zit er alweer bijna op. Gillis een goede thuisreis en een bijzonder fijn weekend toegewenst. Groetjes Jannie en Klaas.

• 11 April 2008 - 09:10

Rroutlet@planet.nl:

Hallo Gilles
    Ik probeer het nog maar een keer lekker he,hein de computer analfabeet alsnog van harte gefeliciteerd met Louis.
    Goede reis en behouden aankomst

groetjes anja,hein & rico